maandag 29 maart 2010

Toch niets aan mijn fiets hangen

Heb ik jullie laten schrikken? :-) Ok ik zal het eerlijk bekennen ik ben niet de Person of the Year 2010. Dit was een oefening voor ding 8 waar we moeten werken met zogenaamde image generators. Ik heb er van de hele lijst een aantal bekeken en met vier ben ik echt aan de slag gegaan. Ik ben er eerlijk in het is niet echt mijn ding.

De eerste is Sign generator waar je een foto met teksten kunt bewerken. Mijn creatie vind je aan de rechterkant van mijn blog. De Google foto met daarbij de 'filosofische' tekst: 'Wat heeft Google wat wij niet hebben'. Ik ben benieuwd naar jullie reacties op deze vraag. Het 'wij' slaat natuurlijk op de bibliotheken.

De tweede generator vond ik grappiger. Op de site Sillywebcam.com kun je allerlei foto's manipuleren (bijv. een afbeelding van Time Magazine en via je webcam je eigen persoontje erbij plaatsen. Daarna heb ik er via fotoaanpassen.nl er een tekstje bijgezet. En klaar was kees.

Ik wilde ook nog Snippy uitproberen. Helaas werkt deze niet met Vista en alleen maar onder Windows XP. Ik kreeg namelijk een zwart scherm zodra ik wilde gaan knippen. Een tip voor een soortgelijk programma vind je op de site van Computeridee en zit standaard in Vista. Een dergelijk programmaatje is reuze handig als je iemand snel wilt attenderen en een stukje (digitale) informatie wilt meegeven. Iets waar een bibliotheekmedewerker zeker iets aan heeft.

Er zijn natuurlijk ontzettend veel image generators. De een wat gemakkelijk in gebruik dan de ander. Ze zijn zeker bruikbaar bij ons werk bijvoorbeeld om promotiemiddelen te maken of om onze klanten gemakkelijk informatie mee te geven. Op onze nieuwe publiekpc's zit ook standaard Windows Vista (eindelijk) en hebben al onze klanten de beschikking over het Vista knipprogramma.

Overigens kun je met dit soort programma's ook foto's manipuleren. Al heb je daar wel, denk ik, wat meer kennis voor nodig en misschien ook wel betere software. Zo werkte ik in een ver verleden (begin jaren 90)bij het Limburgs Dagblad als documentalist en fotoshopten we voor de grap wel eens een persfoto bijvoorbeeld bij de foto van een gebalde vuist, die door een Palestijn op een (Israelische?) muur was gepaintbrushed maakten we een hand waar de middelvinger van omhoog stak. Net echt! We hebben de foto toch maar niet geplaatst :-) Andere voorbeelden van manipulatie vind je hier.

1 opmerking:

Unknown zei

Fotomanipulatie is leuk, maar ik vind het wel verontrustend dat je in de media nooit meer zeker weet of foto's de werkelijkheid wel weergeven. Na de terreuraanslagen in Madrid bijv, kozen sommige Europese kranten ervoor om lijken van een beroemde foto te verwijderen voor plaatsing. Ik kan het wel begrijpen maar vind het geen goede zaak. Dan kun je de foto beter helemaal niet plaatsen.

Maar ja, de ethiek van de journalistiek...dat gaat misschien wat ver in deze context. Ermee spelen is gewoon reuze leuk inderdaad.