dinsdag 30 maart 2010

Mijn eigen avatar

Vandaag kwam ik op bibliotheek 2.0 een bericht tegen over het maken van een avatar via de site voki.com. Het maken van een avatar staat niet op het 23 dingen programma. Maar mijn nieuwschierigheid was toch geprikkeld. Via Voki is het vrij gemakkelijk om er eentje in elkaar te flantsen. Het resultaat zie je rechtsboven in mijn blog. Ok hij ziet er wat knapper uit dan ik :-) Je avatar kun je zelfs uitrusten met je eigen stem. Grappig. Klik hier voor nog meer voorbeelden van avatars.

Voki is van het bedrijf Oddcast, een bedrijf wat zich richt op sociale media en ze maken o.a. ook professionele avatars. Als je op de Voki site bent en klikt op de play button kun je ook nog een aantal andere soorten avatars maken. Ik heb zelf de botbuilder en de virtual you geprobeerd. Kun je ook allebei leuke en creatieve dingen mee doen. Het lijkt spielerei maar je kunt ook serieuzere dingen met een avatar doen in bijvoorbeeld het onderwijs. Bekijk eens de site steffie.nl waar een avatar gebruikt wordt.

Maar ook in de dienstverlening van de bibliotheek zou je een avatar kunnen inzetten. De techniek schijnt namelijk al zo ver te zijn dat je 'echt' kunt communiceren met zo'n avatar. De avatar is eigenlijk maar een voorfrontje die je kan veranderen in allerlei gedaantes. Aan de achterkant zit een zgn. chatbot of webassistent. Een voorbeeldje van zo'n chatbot, Alice genaamd, vind je hier (zonder avatar). Op de site van het bedrijf selfservicecompany vind je ook een aantal voorbeelden. Al kan ik ze niet meer allemaal terugvinden op de site waar ze zouden moeten werken. Toch weer afgedankt en ingeruild voor echt personeel? ;-)  Gelukkig vind je op site van Ikea nog de vriendelijke Anne die je met raad en daad kan bijstaan. Of bekijk en probeer een Billy, de virtuele assistent van Bol.com

Een tijdje geleden is er een landelijke Al@din proef (één van de trekkers was bibliotheekhuis Limburg) geweest waarbij een chatbot je 'te woord' kan staan en probeert je gericht naar een antwoord toe te sturen. Het werkt eigenlijk als volgt. Je typt een vraag in en de chatbot probeert daarna je vraag te analyseren. Aan de hand van de woorden die je intikt gaat men dan op zoek naar het antwoord in de antwoordendatabank waar allerlei antwoorden liggen opgeslagen. Ik weet eigenlijk niet of de proef nog steeds online is. Ook bij de VNG heeft men plannen voor een chatbot of webassistent. Misschien, in de toekomst, wel het einde van de persoonlijke vraagafhandeling.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bart wat leuk, ik was dit bericht ook tegengekomen op mijn reader en heb het stappenplan meteen uitgeprint om het eens te gaan proberen, het werkt dus echt.
Leuk speelgoed! :)