zondag 28 maart 2010

Mijn ervaringen met Twitter

Ik twitter al een klein jaartje denk ik. In het begin puur uit nieuwschierigheid. Overal las en hoorde ik over dit 'nieuwe' internet fenomeen. Een twitteraccount was dan ook snel gemaakt. Zelf ben ik niet zo'n twitteraar al heb ik deze week de mijlpaal van 1000 tweets gehaald. Over hoe ik dat voor elkaar gespeelt heb kun je lezen op mijn post over RSS op dit blog. Ik gebruik Twitter meer om bepaalde mensen te volgen. In het begin volgde ik er veel te veel en kon door de bomen het bos niet meer zien. Maar al doende leer je en ik volg nu een aantal interessante mensen op het gebied van de bibliotheek en internetmarketing. Voor mij is Twitter dan ook voornamelijk een manier om geattendeerd te worden en bij te blijven op mijn eigen vakgebied(en).





Centre Céramique en Twitter
Heeft Centre Céramique wat aan een Twitter account? Ik denk dat we deze web 2.0 tool niet aan ons kunnen laten voorbij gaan. Sterker nog ik heb alvast een twitter account aangemaakt voor Centre Céramique. Op dit moment twitteren we alleen zaken die op onze site veranderen, zoals de agenda, en informatie van Literatuurplein.

Volgens mij dient Centre Céramique te twitteren omdat we meer traffic moeten genereren naar onze website en we vergroten ook hiermee onze naamsbekendheid. Niet alleen omdat mensen onze kunnen volgen via Twitter maar ook omdat tweets steeds vaker opgenomen worden in de zoekresultaten van Google. Verder is het een manier om direct te kunnen communiceren met onze (potentiële) klanten. Zeg maar gerust het opbouwen van een community.

Waarover zouden we dan kunnen twitteren?
  • Waar zijn we als Centre Céramique op dit moment mee bezig? Bijvoorbeeld het inrichten van een nieuwe balie of het plaatsen van een sorteerrobot
  • Aankondigen van nieuwe producten en diensten bijv. de start van een nieuwe cursus, aanwinsten of het uitlenen van e-books
  • Het delen van interessante ontwikkelingen op ons vakgebied bijvoorbeeld literaire ontwikkelingen of informatie over Limburgse geschiedenis
  • Het doen van aanbiedingen. Bijvoorbeeld vrijkaartjes voor een evenement
  • Verkopen. Bijvoorbeeld producten uit onze 'winkel'
  • Een vraag stellen aan de mensen die ons volgen via Twitter
  • Ieder andere nuttige opmerking voor onze volgers

Actief of passief twitteren?

Centre Céramique zal goed moeten denken of we nu passief, actief (of misschien wel allebei) gaan twitteren.

  • Passief twitteren. Ik schreef hier al over in mijn eerdere post over RSS feeds. Zonder er al teveel tijd in te steken kan Twitter gebruikt worden als kanaal voor informatie die de bibliotheek op ook op andere web 2.0 sites aanbiedt zoals bijvoorbeeld nieuwe foto's op Flickr, een nieuwe link of databank die we geplaatst hebben in onze Delicious, een nieuwe post op één van onze blogs of we twitteren we bijvoorbeeld de agenda die te vinden is op onze eigen site. Dit alles kan automatisch geregeld worden met twitterfeed.com.
  • Actief twitteren. Bovenstaande passieve manier van twitteren kan worden aangevuld met losse, persoonlijkere berichten indien we dat tenminste als organisatie willen.

Hoeveel tweets?

Dat vind ik moeilijk om te beantwoorden. We dienen er in ieder geval voor te zorgen dat we onze volgers (followers) niet bombarderen met tweets. Het gevaar van spammen ligt dan op de loer. Want teveel tweets dan worden ze gek van Centre Céramique :-) en stoppen ze met volgen maar indien we te weinig twitteren dan is er geen reden om ons überhaubt te volgen.

Meer informatie?
Ik vond vooral de video's op het blog van Wilma van den Brink interessant. Maar die hebben jullie vast wel gezien op de 23 dingen site.

Conclusie
Ondanks dat het redelijk eenvoudig is om een twitteraccount op te zetten en om te twitteren kost het natuurlijk toch wel werk. Je dient bijvoorbeeld bij te houden of mensen reageren op je tweets (en je dient dan natuurlijk terug te reageren!) en wie abonneren zich nu eigenlijk op ons Twitter account. Maar al met al is Twitter een manier om gratis, tenminste op dit moment nog, een leuke nieuwe dienstverlening op te zetten. Lees ook eens de blog van Jeroen Bertrams over hoe we meer twittervolgers kunnen krijgen.

1 opmerking:

Unknown zei

En alweer een mooie uitgebreide beschouwing. Die kun je intern goed gebruiken om discussies op gang te brengen.

Zelf ben ik een voorstander van gezichten bij een organisatie en van het actieve twitteren. Natuurlijk is er niets mis met zenden maar in het geval van sociale media ligt de werkelijke kracht m.i. toch in de conversatie. Dat maakt dienstverlening weer persoonlijk. Als je alleen zendt doe je niet veel anders dan content verspreiden zoals op een website.

Het grote punt is dat het wel minder controleerbaar wordt en veel meer tijd vreet. Dat moet je wel durven en willen...en er moet ruimte voor zijn uiteraard.