zondag 14 maart 2010

RSS vervolg - Zelf maken van RSS Feeds

Vandaag maar eens geexperimenteerd met het gratis programma RSS Builder. Ik had het programma al wat langer op het oog en de link om het te downloaden bij mijn favorieten geplaatst. Helaas werkte de link niet meer en met Google gezocht naar een nieuwe download. Snel gevonden natuurlijk maar het installeren was in eerste instantie een probleem. Ik kreeg de foutmelding dat mijn systeembeheerder mij geen rechten gaf om het programma te installeren. Vreemd ik ben toch de enige systeembeheerder van mijn pc :-). Wat gerommeld met mijn instellingen en mijn Norton virusscan maar geen resultaat. Ook het probleem eens gegoogled. Inderdaad meerdere mensen hadden dit probleem maar echte oplossingen kwam ik niet tegen in de diverse internetforums. Het probleem is natuurlijk dat iedereen maar wat gist en schrijft. De echte oplossing zal er vast wel tussen gezeten hebben maar ik had even het geduld niet :-) en besloot om naar een andere download van RSS Builder te zoeken en ook die had ik snel gevonden. Met deze had ik meer succes. Nu nog wat instellingen aanpassen en daarna was het inderdaad een fluitje van een cent om een rss feed te maken van mijn homepage. De feed maar meteen toegevoegd aan mijn abonnementen in de Google Reader. En ook dat werkt. Ik heb nog één probleempje. In Internet Explorer 8 staat in de werkbalk een icoontje van RSS. Surf je naar de Volkskrant dan licht dit icoontje op en als je er op klikt dan zie je de feeds van de Volkskrant. Bij mijn homepage is dat niet het geval. Iemand enig idee hoe dat komt?

3 opmerkingen:

Unknown zei

Ik werk zelf met Firefox en Google Chrome maar ik vermoed dat de feed niet meteen herkend wordt omdat het een soort omweg-rss is. Netvibes heeft dat ook vaak: dan is er wel rss op de pagina, maar herkent NV het niet automatisch.

Maar ik weet dit niet zeker. Zal er nog eens naar kijken.

Bartwatching zei

Ja zoiets vermoed ik ook. Ik denk dat rss feeds alleen herkend worden als je ze automatisch via een script laat genereren en niet via een programmaatje als rssbuilder. Want dat is idd een soort omweg. Voor mijn eigen site ook niet zo'n ramp om rss builder te gebruiken maar voor een grotere organisatie als Centre Céramique moeten we toch gaan werken met scripts. Ik zal het eens gaan overleggen met onze webmaster. Hij begint binnenkort ook met de cursus 23 dingen. Meteen een leuke klus voor hem :-)

Unknown zei

Haha, goed plan ;-)