vrijdag 26 maart 2010

Award digitale bibliotheek


Afgelopen donderdag was ik aanwezig op het congres DB Update 2010. Het was een boeiende en vermoeiende dag met vele interessante sprekers en natuurlijk de plek om andere collega's uit het bibliotheekwezen te ontmoeten. Wellicht dat ik mijn aantekeningen nog op dit blog ga plaatsen.

Tijdens het congres nam Alice de Jong van de Bibliotheek van het Vredespaleis de Award Digitale Bibliotheek van het Jaar 2010 in ontvangst. De jury is van mening dat de Bibliotheek van het Vredespaleis erin geslaagd is om een uitstekende en veelzijdige digitale bibliotheek te bouwen. Meer informatie uit het juryrapport is hier te vinden. Ik kan dit alleen maar beamen en ik zou zeker eens een kijkje nemen op de site van de winnaar. Ik daag jullie uit hoeveel van de 23 dingen kunnen jullie vinden? :-)



Andere genomineerden waren:
- Bibliotheek Hoogeveen
- Bibliotheek Oss
- Bibliotheek Midden-Brabant
- Bibliotheek Waterweg (Schiedam)

Als enige kanttekening werd gegeven dat geen enkele kandidaat een mobiele versie van hun site heeft. Inderdaad het aantal mobieltjes met internettoegang groeit hard.

De jury gaf ook een opsteker aan het prototype digitale bibliotheek dat ontwikkeld werd door de Projectgroep Bibliotheekinnovatie en nu doorontwikkeld wordt door de mensen van Bibliotheek.nl tot een landelijke webpresence voor bibliotheken. De demo is te bekijken op http://pot2.valkenzande.nl/dibi/portal/.

1 opmerking:

Unknown zei

Leuk dat je erbij was Bart en bedankt voor het verslag!