zondag 28 maart 2010

Mijn ervaringen met Flickr

De fotosite Flickr gebruik ik al enige jaren. Ik kreeg er genoeg van om steeds mijn vakantiefoto's in te plakken en begon ze op mijn eigen homepage te plaatsen. Zo konden ook al mijn vrienden, familieleden en kennissen mijn vakanties mee beleven. Al snel kwam ik op mijn homepage aan mijn opslaglimiet en ging dus op zoek naar een goedkoper alternatief. Dit werd Flickr. Ik ben gestart met een gratis account maar na enige tijd ben ik toch overgestapt op een betaalde versie (Pro account). Voor circa 25 dollar per jaar kun je een jaar lang onbeperkt foto's uploaden naar je Flickr site. Ga je meteen voor 2 jaar dan is het nog goedkoper! Als bibliothecaris wil je toch je foto's netjes ordenen in sets en die mogelijkheid was beperkt tot 3 sets bij de gratis Flickr versie. Ook was er bij de gratis versie een upload limiet.



Voordelen van Flickr
De voordelen van Flickr zijn talrijk. Het is goedkoper dan je foto's te plaatsen op een 'gewone' site. Je kunt eenvoudig rechten toekennen aan foto's. Dus wil je een foto niet zichtbaar hebben voor het grote publiek dan kun je deze afschermen en/of uitnodigingen versturen aan mensen aan wie je wel deze bewuste foto wilt laten zien. Je kunt foto's delen met anderen die hun foto's op Flickr plaatsen. Ik ben bijvoorbeeld in december in Suriname op fietsvakantie geweest en een aantal van die foto's zijn ook zichtbaar in de groep Suriname Pictures. Zo kun je je foto's ook attenderen aan mensen die dezelfde interesses hebben en worden je foto's ook bekeken door mensen waarvan je het bestaan helemaal niet kent. Ook kunnen mensen reageren op je foto's en aanvullingen geven. Verder is Flickr een leuke site om foto's te zoeken. Ik ben zelfs al een paar keer benaderd of ze mijn foto mochten gebruiken voor andere doeleinden. Ook kun je je foto's op allerlei manieren hergebruiken en presenteren. Zie hiervoor ding 7.

Flickr voor Centre Céramique?
Ik ben van mening dat Flickr zeker een meerwaarde kan zijn voor een bibliotheek dus ook voor Centre Céramique. Er zijn al een heleboel bibliotheken die hun foto's op Flickr plaatsen zoals bijvoorbeeld The Library of Congress, de bibliotheek van het Vredespaleis of dichter bij huis de Heuvellandbibliotheken. Centre Céramique heeft ook al een gratis account maar ik denk dat we snel moeten overgaan op een betaalde versie want alleen dan kunnen we er echt werk van maken. Momenteel maken we al ontzettend veel foto's maar die zetten we op onze eigen server. M.a.w. alleen voor intern gebruik en ze worden volgens mij nog nauwelijks bekeken. Ook als je naderhand een foto wilt terugzoeken is deze manier van opbergen niet erg handig. Doordat je met Flickr ook heel goed omschrijvingen bij foto's kunt plaatsen en er ook een trefwoord (tag) aan kunt toekennen zijn deze ook veel beter vindbaar. Dus zelfs als je je foto's niet aan de boze buitenwereld wilt tonen is het vanwege de vindbaarheid al een hele verbetering om de foto's op Flickr te plaatsen.
Enkele mogelijkheden die ik zo snel bedenk waarvoor we Flickr kunnen inzetten:
  • Fotoreportages van onze tentoonstellingen
  • Een rondleiding door Centre Céramique. Het maken van een fotoreportage over Centre Céramique.
  • Fotoreportage van een evenement / activiteit of lezing. Iedereen die een activteit organiseert dient hier een reportage van te maken. Een vraag die we ons dan wel moeten stellen is 'Hoe om te gaan met foto's waar publiek op staat?' Als we foto's van activiteiten gaan plaatsen dan betekent dat er ook publiek op kan staan. Het is natuurlijk niet te doen om aan iedereen toestemming te vragen. Maar er is ook nog zoiets als portretrecht. Van de andere kant is het tegenwoordig, volgens mij, algemeen geaccepteerd dat er foto's van mensen worden gemaakt. Kijk maar eens op de sites van discotheken, hyves profielen en mobieltjes die te pas en te onpas gebruikt worden. M.a.w. de grenzen zijn wel aan het vervagen. Desalniettemin is het wel zaak om hiervoor na te denken.
  • Personeelsfeest (uiteraard afgeschermd)
  • Topstukken uit onze erfgoedcollecties (bijv. Sphinx, Japanse prenten, schoolplaten, oude boeken)
Neem nou bijvoorbeeld de laatste bullet. We hebben al een aantal van onze erfgoedcollecties gedigitaliseerd, o.a. onze Japanse prentencollectie. We staan met deze collectie al hoog in Google maar om het gebruik nog meer te stimuleren zou het geen slecht idee zijn om de topstukken van deze collectie ook op Flickr te plaatsen. Van iedere prent is al een foto en metadata (beschrijvingen van een object) aanwezig. Zo kan Centre Céramique zich nog meer profileren en wordt de collectie nog meer gebruikt. Want we moeten daar zijn waar het publiek komt en Flickr wordt nu eenmaal beter bezocht dan onze eigen site. Naast het plaatsen van je topstukken ga je bij Flickr ook op zoek naar anderen die geinteresseerd zijn in bijvoorbeeld Japanse prenten. Aan hun attendeer je dan je Japanse prenten collectie. Voorbeelden van geinteresseerden op Flickr zijn: http://www.flickr.com/groups/engraving/,  http://www.flickr.com/groups/baren/ en Asian Art and Illustration.

Momenteel hebben we dus al veel erfgoedmateriaal wat op Flickr gezet kan worden. Dit zit momenteel in de systemen Adlib en CONTENTdm. Het nadeel is echter dat Flickr geen mogelijkheid biedt om metadata (beschrijvingen van de objecten) vanuit onze systemen te  importeren. Tenminste ik heb het niet kunnen vinden. Wel is er een software programma waarmee je veel foto's tegelijk kunt uploaden. Dat betekent dus knip en plakwerk. Al met al denk ik toch al snel 5 minuten werk per object.

Conclusie
Flickr biedt vele mogelijkheden om ons als Centre Céramique beter te profileren. Een betaald abonnement (Pro account) is zeker geen weggegooid geld. Tenminste als we als organisatie tijd willen vrij willen maken voor het plaatsen van onze foto's op Flickr.

1 opmerking:

Cowboyhenk zei

Als regelmatig aangewezen huisfotograaf, lijkt me een betaalde versie van Flickr geen overbodige luxe.
We hebben inderdaad een ruimte tekort op de gemeentelijke schijven.