woensdag 7 juli 2010

Mijn ervaringen met YouTube

Ik ken YouTube eigenlijk alleen als consument. Niet dat ik nou dagelijks op YouTube rondsurf om leuke en informatieve filmpjes te gaan bekijken. Meestal kom ik ze namelijk tegen op blogs en andere sites. Zo kwam ik op de site van mijn collega Thera een leuk filmpje tegen over de 'nieuwe' revolutionaire ontwikkeling genaamd het boek. Dit deed me weer denken aan het filmpje 'Middeleeuwse helpdesk' waar ik ooit eens per mail op geattendeerd werd.



Uploaden
Naast filmpjes bekijken kun je ook zelf actief meedoen en filmpjes gratis op YouTube plaatsen. Hele volksstammen doen dat dan ook. Er zit natuurlijk veel pulp tussen maar ook zeker veel goed materiaal. Zoek je bijvoorbeeld op 'bibliotheek' dan kom je veel informatieve filmpjes van en over bibliotheken tegen maar ook onderstaand filmpje van de Dik voor mekaar show waar Ron Brandsteder wel een hele vreemde bibliotheek bezoekt. Misschien wel een idee voor een nieuwe herinrichting :-)



YouTube en Centre Céramique?
Ook als je op YouTube zoekt op 'centre ceramique' kom je al heel wat filmpjes tegen. Jammer genoeg over YouTube verspreid. Op YouTube kun je echter ook een zogenaamd kanaal starten waar je je eigen filmpjes naar kunt uploaden. Zo'n kanaal kun je ook qua layout aanpassen aan je eigen wensen. Zo heb ik maar de vrijheid genomen om een videokanaal te starten voor onze organisatie. Ik heb zelf met mijn iPhone rondgelopen en een aantal korte filmpjes geplaatst. Natuurlijk amateuristisch werk. Als je echt hiermee aan de slag wilt dan zullen we toch goede apparatuur moeten aanschaffen en sommige van onze medewerkers wellicht een korte workshop filmen moeten laten volgen. Of misschien soms wel een echt filmbedrijf inhuren. Natuurlijk afhankelijk van het doel van de filmpjes. Ik zie namelijk mogelijkheden genoeg zoals bijvoorbeeld instructiefilmpjes naar voorbeeld van Bibliotheek Waterweg, sfeer impressies van evenementen en tentoonstellingen die bij ons plaatsvinden, interviews met medewerkers over bijvoorbeeld iets speciaal uit onze collectie. Interviews met speciale klanten. Jeugdleden laten filmen in de bibliotheek, etc. etc. Voor een voorbeeld kijk eens bij DOK Delft. Naast het plaatsen in ons eigen videokanaal zullen deze filmpjes ook verspreid moeten worden op onze (toekomstige) blogs, via twitter en natuurlijk op eigen site.

Bij je videokanaal kun je ook zogenaamde favorieten toevoegen. Hier heb ik dan ook de meeste filmpjes met het onderwerp 'Centre Céramique' toegevoegd. Zo krijg je toch een mooi overzicht van filmpjes die het onderwerp Centre Céramique behandelen.

Ondanks dat er alternatieven zijn voor YouTube denk ik dat Centre Céramique in ieder geval ook moet kiezen voor het YouTube platform. Gewoonweg omdat deze videohosting site volgens mij het meest populair is. Met andere woorden de meeste kans dat onze filmpjes bekeken worden. Maar allereerst zullen deze filmpjes natuurlijk wel gemaakt moeten worden.



GERELATEERDE ARTIKELEN
Hoe kan Centre Céramique een online videoplatform inzetten?

1 opmerking:

Unknown zei

Leuk dat je op die manier aan de slag bent gegaan Bart. Dat is wat mij betreft zoals het zou moeten. Je experimenteert met filmen en uploaden, je begint gewoon een kanaal en je blogt er vervolgens over. Prachtig! (en leuk om van een afstand te kunnen kijken hoe het er bij jullie uitziet natuurlijk)