zondag 25 juli 2010

Mijn ervaringen met LibraryThing

Jaren geleden al eens Shelfari bekeken. Een soortgelijke site als LibraryThing.  Maar al snel ben ik er mee gestopt en er eigenlijk nooit meer naar om gekeken. Volgens mij is LibraryThing wel groter en populairder. Tenminste je hoort er meer over of komt dat nu doordat de cursus 23 dingen zo populair is?

In ieder geval heb ik toch een account aangemaakt bij LibraryThing en een aantal van mijn boeken gecatalogiseerd. Dat gaat reuze gemakkelijk doordat LibraryThing gekoppeld is met heel wat databases en catalogi uit binnen- en buitenland. Een isbn invullen is meestal al voldoende om de titelbeschrijving + de juiste omslag te verkrijgen. Ik ben zeker van plan om ook mijn overige boeken in LibraryThing in te gaan voeren. Alléén wordt dat iets voor een regenachtige zondagmiddag :-).

Het is natuurlijk even wat werk maar dan kan ik in ieder geval mijn collectie via mijn iPhone bekijken. Reuze handig als ik weer eens in de Slegte sta en me afvraag of ik dit boek nu al heb of niet. Laatst had ik al een aantal titels dubbel gekocht :-). Toch ook eens gaan zoeken of zoiets dergelijk ook al bestaat voor films. Iemand een suggestie? Ik denk verder niet dat ik veel op LibraryThing ga kijken bijvoorbeeld om bij bepaalde groepen leestips of recensies te bekijken of te zoeken naar literaire activiteiten in mijn omgeving. Ik ben hier eigenlijk nooit geinteresseerd in geweest. Secundaire literatuur of dit nu offline of online is, is aan mij niet besteed. Ik lees en geniet van boeken dat vind ik voldoende. Ik kan me wel voorstellen dat LibraryThing voor echte leesfreaks en literatuurliefhebbers een eyeopener kan zijn. Een mooie bron om samen met soortgenoten de liefde van boeken online te delen.

Ik heb ook de LibraryThing widget op mijn blog geplaatst en een koppeling met mijn Facebook pagina en Twitter account gemaakt. Die laatste wilde overigens maar niet lukken ondanks dat het wel wordt aangeboden. Wellicht een tijdelijke bug. Ik ga het later nog eens proberen.

LibraryThing en Centre Céramique?
LibraryThing is natuurlijk in te zetten als bron bij het inlichtingenwerk. Je kunt gebruikers ook attenderen op deze site en hun zo helpen met nieuwe literatuur / leesboeken. Zoals jullie al op de 23dingen site hebben kunnen lezen kan door de toevoeging van enige code, de bibliotheekcatalogus verrijkt worden met afbeeldingen, recensies en tags. Ik zag dat vooral buitenlandse bibliotheken hier gebruik van maken. Nederlandse openbare bibliotheken ben ik niet tegengekomen in de overzichtslijst van bibliotheken die gebruik maken van LibraryThing.

Waarom niet? Vraag ik me af. Komt het misschien omdat er tegenwoordig ook andere mogelijkheden zijn? Iedere catalogus die zich zelf serieus neemt zoals Picarta, Worldcat, Bicat (cWise) en de Aquabrowser (MyDiscoveries) hebben in meer of mindere mate de mogelijkheid om recensies, beoordelingen en tags aan titels toe te voegen, en bijdragen van andere leners te kunnen raadplegen en beoordelen. Daarnaast kunnen leners op een gemakkelijke manier allerlei lijsten samenstellen. Er kunnen titeloverzichten worden gemaakt van alle titels van een schrijver; van favoriete films of muziek of met alle informatie over een vakantiebestemming, hobby, studie etc. Ook kunnen lijsten worden samengesteld van boeken die iemand zelf heeft ('mijn boekenplank'), welke boeken iemand nog wil lezen (verlanglijstje) of welke boeken zijn gelezen (geheugensteuntje). Soms kan men ook een profielpagina met een eigen avatar (een foto of een afbeelding) aanmaken en is er de mogelijkheid om virtuele leesclubs te starten - uiteraard met discussiemogelijkheden -. Met andere woorden men heeft goed bij LibraryThing (af)gekeken. Ook de catalogus wordt socialer en meer web 2.0. Het enige jammere is dat ieder systeem weer op zich zelf staat. Het zou een goede zaak zijn als al die user-generated content die nu in allerlei systemen wordt verzameld samengevoegd kan worden zodat al die systemen van elkaar kunnen profiteren. Uiteindelijk wordt de klant (maar ook de catalogi) er beter van en daar doen we het natuurlijk allemaal voor.

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Bart,

Over dit onderwerp heb ik vaak geschreven. Het is erg jammer dat bibliotheken het liever allemaal zelf weer verzinnen dan gebruik te maken van het goede voorwerk van Library Thing. Aan baas Tim Spalding ligt het niet. Hij heeft zich er ook al vaak voor ingezet.

Een mogelijke variant voor films: http://www.movietally.com/