donderdag 15 juli 2010

Mijn ervaringen met sociale netwerken

Sociale netwerken zijn net zoals kroegen en straten las ik laatst op Frankwatching. Wat mij betreft klopt dat inderdaad. Al enige jaren zit ik op Hyves. In eerste instantie uit nieuwschierigheid. Ik was wel eens benieuwd wat al die Nederlanders daar op deden. Waarom hebben zoveel mensen een account op Hyves of op één van de andere sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Facebook, Linkedin, MySpace? Volgens mij omdat men graag contacten wil leggen, men onderwerp van gesprek wil zijn en aanbevolen wil worden. Eigenlijk dus niet anders dan in het 'echte' leven. Ik had in het begin ook mijn bedenken bij sociale netwerken. Waarom zou ik daar energie in willen steken? Je kunt beter je vrienden in real life ontmoeten dan online.

Dit vind ik overigens nog steeds. Toch kun je via sociale netwerken bestaande vriendschappen versterken of oude vrienden opnieuw ontmoeten. Online vriendschappen zijn in mijn ogen dan ook offline vriendschappen. Bij mijn online vrienden staan dan ook alleen maar mensen waar ik op een of andere manier toch iets mee heb zoals bijvoorbeeld (oud)collega's, oud klasgenoten, kennissen, vrienden van vroeger en natuurlijk ook mijn echte! vrienden. Via een sociaal netwerk blijf je gemakkelijker met elkaar in contact. Ook als je niet altijd tijd hebt om elkaar offline te onmoeten. Je kunt met elkaar chatten, nieuwtjes uitwisselen bijvoorbeeld welke tentoonstelling je gaat bezoeken of welk boek je op dit moment aan het lezen bent. Met andere woorden je blijft van elkaar op de hoogte. Hyves lijfspreuk is niet voor niets: 'Always in touch with your friends'.

Nadat ik het sociaal netwerk Hyves heb leren kennen en er de voordelen van inzag heb ik mij ook bij een aantal andere sociale netwerken aangemeld. Zo zit ik tegenwoordig op Linkedin. Dit is een sociaal netwerk wat eigenlijk voor zakelijk verkeer bedoeld is. Mijn 'vrienden' op dit sociale netwerk zijn dan ook alleen maar collega's maar met name mensen waar ik op een of andere manier contact heb (of heb gehad) door middel van mijn werkzaamheden. Zo blijf ik feeling houden met mijn zakelijke contacten en zij met mij. Door mijn vele reizen kom ik regelmatig met buitenlanders in contact. In Nederland is Hyves hét sociale netwerk maar voor het buitenland is dit toch echt Facebook. Ook in Nederland schijnen steeds meer mensen een Facebook account te hebben. Ik dus ook :-). Hier houd ik  contact met mijn buitenlandse vrienden en Australische neef en nicht. Sinds ik Facebook heb heb ik nog nooit zoveel contact met mijn overzeese vakantie gehad. Verder ben ik ook lid van het sociale netwerk Bibliotheek 2.0. Eigenlijk zou iedere bibliothecaris hier lid van moeten zijn. Hier kun je blogs over het bibliotheekvak lezen, discussieren of vragen stellen met / aan andere Nederlandstalige bibliothecarissen. M.a.w. om je vakkennis te vergroten en bij te houden is dit sociale netwerk interessant. Dit soort 'kleine' sociale netwerken, zogenaamde niche communities, schijnen steeds meer in zwang te raken.

Het onderhouden van sociale netwerken kost natuurlijk tijd. De ene week ben ik hier meer mee bezig dan de andere week. Ik vind het echter zeker geen tijdsverspilling maar een mooie manier om mijn offline vriendschappen en contacten online te versterken. Een krabbel op Hyves of een praatje in de supermarkt. Voor mij is dat niet veel verschil. En heb je echt genoeg van al die sociale netwerken en online vrienden dan kun je altijd nog virtueel zelfmoord plegen :-) Over hoe dat gaat lees dan mijn post 'virtueel zelfmoordplegen' op dit blog,

Sociale netwerken en Centre Céramique?
Wat kan een organisatie zoals Centre Céramique nu met een sociaal netwerk? Moet ik hier als organisatie aan meedoen? Zitten onze leners te wachten op een digitaal filiaal op bijvoorbeeld Facebook of Hyves? Dat zijn vragen die bij me opkomen.

Om bij het tweede te beginnen. Moet ik als bibliotheekorganisatie meedoen aan sociaal netwerken. Naar mijn mening dient deze vraag positief beantwoord te worden. Een gedeelte van onze klanten zijn namelijk ook lid van een sociaal netwerk. Ik vind dat je als bibliotheek onze klanten moet opzoeken. Dat is niet alleen in de offline wereld maar ook in de online wereld. Vele Nederlanders zijn lid van één of meerdere sociale netwerken. Als bibliotheek dien je daar dan ook aanwezig te zijn al is het alleen maar om de feeling met de online wereld niet te verliezen.

Wat kunnen we nu precies met zo'n sociaal netwerk? Met een sociaal netwerk kun je de offline wereld integreren met de online wereld.

  • We kunnen onze klanten vertellen wat er allemaal bij ons te doen is aan tentoonstellingen, evenementen, nieuwe materialen en andere nieuwtjes.
  • Vragen stellen aan onze klanten over onze dienstverlening. Wat vinden ze van onze dienstverlening en producten? En we kunnen proberen de mening te polsen bij het ontwikkelen van nieuwe dienstverlening bijvoorbeeld bij het vernieuwen van onze openingstijden.
  • Een betere binding met onze klanten. Leg uit waarom je bepaalde beslissingen genomen hebt en klanten kunnen hier eventueel op reageren. Vertel bijvoorbeeld waarom de openingstijden veranderd zijn of waarom een bepaalde dienstverlening niet meer (of juist wel) plaatsvindt.

Of onze klanten staan te wachten op een sociaal netwerk van Centre Céramique is natuurlijk altijd maar de vraag. Op dit moment zitten we op Hyves als spot en hebben we ook een 'gewoon' hyves profiel. De functionele verschillen tussen beiden zijn minimaal. Ik denk wel dat we een keus moeten gaan maken wie van de 2 we gaan voortzetten. Verder hebben we ook een Facebook account. Organisaties mogen officieel alleen maar een organisatieaccount aanmaken. Bij Hyves en volgens mij ook bij Facebook hebben dit soort account jammer genoeg wel minder mogelijkheden dan de persoonlijke accounts. Zo worden de posts op dit blog ook automatisch gepubliceerd op mijn Hyves site en dit geldt ook voor mijn tweets. Een kwestie van verknopen. Bij een organisatie hyvesaccount gaat dit helaas niet. Ik heb bij de helpdesk van Hyves wel eens gevraagd of en wanneer dit ook mogelijk is voor een organisatie Hyves. Het antwoord was dat er op dit moment geen plannen voor waren. Binnenkort maar weer eens kijken of het misschien nu wel al mogelijk is en anders nog maar eens vragen ;-)

Onze sociale netwerken lopen op dit moment nog niet zo hard en zijn eigenlijk opgezet om wat te experimenteren en ervaring op te doen. Waarom het nog niet echt hard loopt qua vrienden is denk ik omdat er te weinig tijd aan besteed wordt. Het is wellicht onvoldoende interessant. Want heb je zo'n netwerk dan kost het wel tijd om het redactioneel bij te houden. Daarnaast  promoten we het niet en dit zou dus eigenlijk wel moeten. Voorbeelden van promotie zouden bijvoorbeeld kunnen zijn buttons op onze echte site, promoten via onze digitale nieuwsbrief, flyers / posters  in onze jongerenplek en verder op alle plekken waar ook al onze officiële site genoemd worden bijvoorbeeld op ons briefpapier en in onze digitale handtekeningen van onze e-mail berichten. We zullen er veel actiever mee moeten omgaan zowel qua promotie als qua redactionele inzet. Een mooi voorbeeld van een bibliotheek Hyves site is die van DOK Delft.  Die wordt regelmatig geupdate en heeft meer dan 500 vrienden.




GERELATEERDE ARTIKELEN
Virtueel zelfmoordplegen
Een pagina delen via sociale netwerkenLeef je nog

3 opmerkingen:

Mark Borneman zei

Beste Bart,

Dank voor de vermelding. Hieronder een klein zetje in de rug voor collega's die het belang nog niet zo inzien. Ook DOKDelft heeft nog véél te leren, maar experimenteren is een must... Kijk eens naar de volgende DOKcijfers, die aangeven hoe 'succesvol' verschillende platformen kunnen zijn in klantcontact, maar ook simpelweg verwijzingen naar je website:

Facebook (Engelstalig):
183 leden / 39 DOK-collega's direct online bereikbaar.

Flickr.com:
9000+ foto's online. 500 - 1500 unieke bezoekers per dag.

Youtube:
41 video's online / 800 bezoekers per maand.

Twitter:
1100+ volgers / 20 - 50 kliks per bericht. Meerdere RT's & interacties per dag.

Issuu.com (digitale brochures):
8 publicaties / 75 - 300 bezoekers per dag.

Groet!

Mark Borneman
manager communicatie & marketing
DOK Library Concept Center
m.borneman@dok.info

Bartwatching zei

Hallo Mark,

Dank je wel voor je reactie. Mooie cijfers vind ik. Hoe promoten jullie je web 2.0 kanalen?

groet,

Bart

Unknown zei

Een mooie beschouwing en een mooie aanvulling van Mark. Het werkt pas als je het levendig houdt, als je iets toevoegt. Er zou structureel formatie beschikbaar moeten zijn. Dat is meestal het probleem nog...