woensdag 7 juli 2010

Een pagina delen via sociale netwerken

Misschien ken je ze wel, de knoppen onderaan een artikel waarmee je een pagina kan delen via Facebook, Twitter, Hyves of een ander sociaal netwerk. Volgens mij worden ze social media buttons genoemd. Een site als Frankwatching maakt er bijvoorbeeld gebruik van. Maar ook de Universiteit van Maastricht maakt gebruik van dit soort buttons. Ook op mijn blog kun je ze sinds kort vinden onderaan elke post. Zelf maak ik gebruik van de buttons van addthis.com. Anderen maken weer gebruik van addtoany.com. Er zullen vast nog wel meer voorbeelden zijn.

Facebook en Hyves hebben ook hun eigen buttons ontwikkeld. Kijk bijvoorbeeld eens op mijn eigen site voor voorbeelden hiervan.

Hoe werkt het?
Als webbouwer kan je snel en makkelijk een standaard stukje code naar je site ‘copy pasten’ waardoor de share/save button verschijnt. Als lezer van een internetpagina klik je simpelweg op de button van het sociale netwerk naar jou keuze. Daarna wordt er contact gemaakt met dit specifieke netwerk en log je in met je eigen account bij dit netwerk. Klik je dus op bijvoorbeeld het Hyves icoontje dan moet je wel een eigen Hyves pagina hebben.

Voordelen?
Je berichten en site(s) worden door je eigen bezoekers verspreid over allerlei sociale netwerken. Je kunt het vergelijken met mond op mond reclame. Dit kan ook van invloed zijn op de vindbaarheid van je informatie. Lees hierover meer op Emerce in de artikelen 'Facebook wil heerser zijn over sociale web' en 'Semantische zoekmachine Facebook gevaar voor Google'.

Binnenkort ook eens testen voor de site van Centre Céramique bijvoorbeeld bij onze agenda(berichten). En dan maar hopen dat veel mensen het woord verspreiden :-)

3 opmerkingen:

Unknown zei

Ik vind het een mooie toevoeging. Ik gebruik het ook sinds een paar maanden en hoewel ik niet de indruk heb dat er veel gebruik van wordt gemaakt, behoud ik het toch graag. Je kunt het maar aanbieden, nietwaar?

Ik heb 'm nu even gebruikt hier :-)

Gerda zei

Hoe kun je bij de standaard buttons van Addthis bijvoorbeeld ook Hyves en LinkedIn toevoegen? Die staan er niet bij. Moet dan de html code ook aangepast worden?

Bartwatching zei

Hallo Gerda,

Sorry voor mijn late reactie. Volgens mij zit Hyves er al standaard bij. Linkedin inderdaad niet maar die kun je inderdaad toevoegen door de html code aan te passen. Bijvoorbeeld:
="addthis_button_linkedin"