maandag 9 augustus 2010

Hoe kan Centre Céramique een online videoplatform inzetten?

Misschien wel één van de meest populaire aspecten van web 2.0 zijn de zogenaamde videoplatforms zoals bijvoorbeeld YouTube en Vimeo.

Centre Céramique zou video kunnen inzetten op de manier zoals we ook eventueel Flickr kunnen inzetten. Dit heb ik eerdere beschreven in mijn post: Hoe kan Centre Céramique Flickr inzetten? Met andere woorden het delen van informatie over speciale (erfgoed)collecties, activiteiten, evenementen en uitleg over Centre Céramique bijvoorbeeld in de vorm van videorondleidingen en/of instructievideo's.

Een video maken is natuurlijk wel wat ingewikkelder dan foto's op Flickr plaatsen maar een goede video zal wel duidelijker zijn dan een fotoverzameling over een bepaald onderwerp. Onderstaand stappenplan om video succesvol te kunnen inzetten is gebaseerd op YouTube maar zal ook grotendeels gelden voor andere videoplatforms.

Wat is er nodig om van video een succesvolle web 2.0 toepassing te maken?
  • Stap 1: Bepalen waar we video's over gaan maken
    En hiermee doel ik niet alleen op speciale collecties, actuele zaken zoals expo's en activiteiten, het gebouw etc. maar ook wat willen we per onderwerp laten zien? En voor wie is het bedoeld? Later in stap 5 kan dit verder uitgewerkt worden.
  • Stap 2: Gluren bij de buren
    Hoe doen soortgelijke organisaties het en wat vinden we daar goed aan? Ik denk dan aan DOK Delft's  YouTube en Vimeo kanaal, Bibliotheek Waterweg . Maar ook aan buitenlandse bibliotheken en erfgoedinstellingen zoals Library of Congress, George Eastman House of de National Library of Scotland. Het bekijken van andere kanalen en filmpjes kan veel inspiratie opleveren en  mede bepalen wat we zelf precies wensen te bereiken met ons kanaal.
  • Stap 3: Welke videosite(s) gaan we gebruiken?
    Op dit moment is YouTube de marktleider en meeste mensen gebruiken dan ook YouTube. Belangrijk is het echter om te kijken welke mogelijkheden iedere videosite heeft (bijv. wat is de limiet om video's te uploaden, layout van de videosite en de mogelijkheden om deze aan te passen aan onze eigen wensen, wat zijn de mogelijkheden om video's te delen en te becommentariëren).
  • Stap 4: Het aanmaken van een account
    Het opzetten van een account is vrij eenvoudig en binnen een paar minuten gepiept. We hebben dan ook meteen een eigen kanaal waar we natuurlijk onze eigen video's naar toe kunnen uploaden maar waar we ook onze favoriete video's kunnen laten zien en contact kunnen houden met onze 'vrienden'. Belangrijk bij het aanmaken van een account en het inrichten van het kanaal zijn de volgende zaken:
    - Het kiezen van een naam. Voor de hand ligt het om hier voor 'Centre Céramique' te kiezen.
    - Uploaden van een logo of afbeelding van het gebouw
    - Het profiel zoveel mogelijk invullen: informatie over Centre Céramique, waar staan we voor, link naar onze officiële site, contactinformatie etc.
    - Welke rechten en privacy instellingen zijn er en in hoeverre willen wij (of juist niet) onze gebruikers begrenzen?
    - Bekijken in invullen van de mogelijkheden om het kanaal zo goed mogelijk te laten aansluiten op onze huisstijl.
  • Stap 5: Het creëren van video's
    Waarschijnlijk het meest uitdagende  en moeilijkste onderdeel. Het proces van het maken van een goede video lijkt me complex. Nader onderzoek hoe een succesvolle video gemaakt moet worden zal zeker nodig zijn. Een bezoek brengen aan collega organisaties die al met dit bijltje gehakt hebben is zeker geen slecht idee. Misschien dienen enkele van onze medewerkers een korte videocursus te volgen of hebben wij deze deskundigheid al in huis?
  • Stap 6: Het uploaden van video's
    Dit is relatief eenvoudig. Na het uploaden dienen er wel titels, omschrijvingen, tags en wellicht andere metadata aan de video's te worden toegevoegd. Belangrijk om te doen zodat de vindbaarheid van onze video's beter wordt. Op Frankwatching schreef Klaas Knook een interessante post over het optimaliseren van video's. Een soortgelijk artikel is geschreven door Annelies Verhelst op Marketingfacts.
  • Stap 7: Monitoren van reacties
    Hoe en wie gaat er reageren op eventuele reacties op onze video's?


Deel|


GERELATEERDE ARTIKELEN
Mijn ervaringen met YouTube

1 opmerking:

Unknown zei

Ook belangrijk is de vraag hoeveel tijd je erin kunt of wilt steken. Als je er echt voor wilt gaan zal je iets anders misschien minder moeten doen. Er worden al snel vragen gesteld over formatieplaatsen. Maar als je de krachten verdeeld is het heel goed te doen, denk ik.