donderdag 15 juli 2010

Leef je nog?

Een aanvulling op mijn post over sociale netwerken. Ik vroeg me al vaker af wat er gebeurt met mijn Hyves, Facebook en Twitter account van een sociaal netwerk zoals Hyves of Facebook gebeurt als ik dood ga. Het schijnt dat Hyves en Facebook pas een profiel verwijderen op aanvraag. Dus eigenlijk blijven je profielen en gegevens gewoon openbaar. Met andere woorden virtueel leef je gewoon verder. In eerste instantie vond ik dat wel een mooie gedachte maar bij nader inzien toch niet zo'n goed idee. Het lijkt me voor mijn vrienden en familie namelijk niet bepaald een prettig idee om steeds mijn profiel tegen te komen of een automatisch bericht te ontvangen dat ik bijna jarig ben.

In het tijdschrift Quest kwam ik toevallig een artikeltje tegen over welke voorzorgsmaatregelen je kan nemen. Namelijk door op internet een digitaal testament achter te laten. Zo controleert de site http://www.deathswitch.com/ bijvoorbeeld regelmatig of je nog leeft door je een e-mail te versturen. Beantwoord je een paar keer deze e-mail niet dan verstuurt de site al je wachtwoorden naar iemand die je daarvoor hebt opgegeven. Diegene kan dan inloggen op jouw profiel- en e-mail accounts en de boel verwijderen. Ik vraag me af of het niet gemakkelijker is om in zo'n geval contact te zoeken met bijvoorbeeld Facebook of Hyves. Maar als extra optie is het wellicht handig. Een Nederlandse site waar je een digitaal testament kan opstellen is bijvoorbeeld http://www.mailfromheaven.eu/.

By the way ik hoop toch nog lang te blijven leven zowel in real life als in de virtuele wereld ;-)



GERELATEERDE ARTIKELEN
Virtueel zelfmoordplegen
Een pagina delen via sociale netwerken

Mijn ervaringen met sociale netwerken

Geen opmerkingen: