dinsdag 20 juli 2010

Hoe kan Centre Céramique Flickr inzetten?

Naar mijn mening kunnen we Flickr breed inzetten. Centre Céramique kan op allerlei manieren met fotomateriaal gepromoot worden. In deze post een overzicht van de mogelijkheden en een soort leidraad waar we aan moeten denken. Deze post is bedoel als discussiestuk en ondersteuning voor een brainstormsessie.



Hoe kunnen we Flickr inzetten?
  • Het delen van foto's van onze depotmaterialen
    Centre Céramique heeft diverse speciale collecties die al (gedeeltelijk) gedigitaliseerd zijn zoals onze Japanse prentencollectie, schoolplatencollectie, glascollectie, archeologie en Sphinxcollectie. De schatkist moet open en Flickr is hierbij goed als platform te gebruiken. Zie als voorbeeld de Flickr site van de Library of Congress of een aantal andere erfgoedinstellingen op Flickr die zich verenigd hebben onder de naam The Commons. Door onze depotmaterialen (gedeeltelijk) op Flickr te plaatsen ontstaat er meer interactie met het (wereldwijde) publiek. Je brengt de collecties bij de mensen thuis en mensen kunnen naast kijken hier ook op reageren. 
  • Het delen van foto's van actuele gebeurtenissen
    Naast het tonen van depotmateriaal kunnen we Flickr ook heel goed inzetten voor onze hedendaagse activiteiten. We laten op deze manier aan ons publiek zien dat er veel gebeurt binnen Centre Céramique en dat we dus niet alleen een 'suffe' bieb zijn. We kunnen bijvoorbeeld ons gebouw tonen (ook plekken waar het publiek normaal niet kan komen) of een smoelenboek van onze medewerkers en hun werkzaamheden (bijv. medewerkers die in ons lab een archeologische vondst restaureren). Ook onze tentoonstellingen (inclusief de voorbereiding en opbouw) kunnen via foto's aan ons publiek gedeeld worden. Indien we besluiten om met Flickr aan de gang te gaan dan zou het verplicht moeten worden om van iedere activiteit / tentoonstelling een fotoreportage te maken.

Wat kost het Centre Céramique om actief te zijn op Flickr?
Een gratis account hebben we al maar om bovenstaande zaken goed uit te voeren dienen we een zogenaamd pro account aan te schaffen. De kosten bedragen 24,95 dollar per jaar. Géén geld voor wat je krijgt.

Hoe starten en het Flickr account inrichten?

  • Stap 1: Het afsluiten van een account
    De volgende overwegingen zijn belangrijk bij het afsluiten van een account: - Kies een goede naam. Liefst de naam van de organisatie. In ons geval dus Centre Céramique; - gebruik een foto voor de zogenaamde buddy icon, bijvoorbeeld ons logo of een afbeelding van het gebouw; - invullen van het profiel. Een beschrijving van Centre Céramique, waar kan men ons vinden, incl. een link naar onze site. - invullen van de rubriek 'privacy and permissions'. Welke rechten geven we aan ons publiek? Wat kunnen ze met onze foto's doen? Bijvoorbeeld taggen en reacties geven.
  • Stap 2: Selectiecriteria: welke foto's willen we toevoegen?
    - Welk depotmateriaal en welke actuele gebeurtenissen zijn het waard om op Flickr geplaatst te worden?
    - Copyright? Ja of nee? 
  • Stap 3: Uploaden
    Het uploaden van foto's kan via Flickr's online upload tool. Flickr heeft echter ook speciale software om foto's te uploaden. Die speciale software, die geïnstalleerd moet worden op een pc is toch wel handig als je grote hoeveelheden foto's wilt uploaden. 
  • Stap 4: Toevoegen en eventueel aanpassen van metadata
    - Welke metadata (gegevens zoals titel, omschrijving, tags etc.) willen we toevoegen? Hoe meer metadata hoe beter de foto's gevonden kunnen worden. Eventueel een link toevoegen naar onze online catalogus en website of een mailadres waar men vragen kan stellen over een bepaalde foto. Vele Flickr bezoekers zoeken door middel van de tags. Bij het uploaden is het mogelijk om een aantal algemene tags toe te voegen. Verstandiger is het om toch per foto te kijken of men die specifieker kan taggen, bijvoorbeeld: plaatsnamen, namen van personen, datum/data, naam van de activiteit of objecten en termen waarop je verwacht dat er gezocht gaat worden. 
  • Stap 5: Organiseren van de foto's in sets en collecties
    Om onze bezoekers niet te vermoeien met alle foto's is het noodzakelijk om de foto's in te delen in collecties, bijvoorbeeld de collecties 'activiteiten', 'tentoonstellingen', 'erfgoed'. Deze collecties worden dan weer onderverdeel in diverse sets bijvoorbeeld de collectie 'erfgoed' wordt onderverdeeld in (o.a.) de sets 'Japanse prenten', 'schoolplaten' etc. 
  • Stap 6: promoten van onze Flickr collectie
    Als bovenstaande stappen zijn uitgevoerd dan wordt het tijd om onze foto's op Flickr te promoten. Een goede manier om dit te doen is om contact te zoeken met groepen op Flickr die dezelfde soort interesses (lees foto's) hebben. Bijvoorbeeld een groep over bibliotheken of een groep Aziatische kunst of keramiek. Is er een interessante groep dan kunnen we een aantal van onze eigen foto's toevoegen aan deze groepscollectie. Andere manieren om te promoten zijn natuurlijk via ons twitteraccount, onze eigen site en de sociale netwerken waar we op aanwezig zijn. 
  • Stap 7: nazorg en monitoren van de reacties
    - Het publiek kan reageren op onze foto's en in mijn ogen is het zaak dat hierop wordt terug gereageerd. Zo creëer je namelijk draagvlak en interactie met het publiek. Niet alleen het publiek kan reageren maar ook zogenaamde administrators van groepen die bijvoorbeeld vragen of ze een bepaalde foto van ons mogen toevoegen aan hun groep. Uiteraard zijn dit soort verzoeken interessant omdat meer mensen onze foto's kunnen bekijken;
    - controleren van de tags die het publiek aan onze foto's toegevoegd hebben.- volgen van de groepen waar we lid van zijn om eventueel nieuwe ideeën op te doen.

Al met al kost Flickr toch nogal wat werk willen we het goed doen. In mijn ogen zullen bovenstaande stappen goed uitgevoerd moeten worden. Centre Céramique kan als informatie instituut zich hier niet met een Jantje van Leiden van afmaken. Overwegingen, indien we met Flickr willen gaan werken, zijn:

- Wie gaat werken met Flickr en hoeveel tijd mag men er in steken?;
- hebben we goede fotoapparatuur?;
- zijn onze mensen in staat om goede foto's te maken? Wellicht is het handig om een korte cursus / workshop digitale fotografie te gaan volgen.
- benoemen we een hoofdredacteur die de foto's gaat controleren? Wat worden zijn of haar taken?;
- wie gaat reageren op de eventuele reacties?;
- wie is verantwoordelijk voor de promotie van de foto's en hoe gaan we promoten?

We kunnen als Centre Céramique zeker niet met alle web 2.0 toepassingen (van de 23 dingen) aan de slag. Flickr is wat mij betreft in ieder geval een must.






Deel |


GERELATEERDE ARTIKELEN
Mijn ervaringen met Flickr

2 opmerkingen:

tweteke zei

Chapeau Bart,
Vor mij worden je berichten steeds duidelijker en boeiender!
Goede, duidelijke schrijfstijl!
Thera

Cowboyhenk zei

Vind ik ook wel een must, een Flickr pro account voor het Centre Ceramique.
Het is inderdaad zaak, actief bezig te zijn met Flickr waardoor je digitale kennissenkring alsmaar groter wordt.
Ik zit er zelf ook over te denken om een betaald pro account te nemen.
In feite werkt het als een sociaal netwerk omdat jij op foto's reageert en hierdoor reageren anderen weer op jouw foto's.

Mocht je iemand zoeken om je te helpen met je fotoproject, houd ik mij aanbevolen