zondag 18 juli 2010

Hoe kan Centre Céramique een blog inzetten?

Een blog is eenvoudig van opzet. De berichten worden zo gepubliceerd dat de meest recente bovenaan staan. Voor de meeste mensen is een blog dan ook eenvoudig te volgen en te begrijpen. In mijn ogen is het inzetten van blogs dan ook een uitstekende manier om informatie te delen over onze (erfgoed)collecties, activiteiten, tentoonstellingen en andere nieuwtjes zoals bijvoorbeeld de nieuwe layout en mogelijkheden van onze online catalogus, thuisgebruik van databanken, de invoer van de zelfservice. Maar ook voor het stellen van vragen aan ons publiek kunnen we blogs gebruiken. In mijn ogen kan Centre Céramique op twee manieren bloggen:
  • Een blog voor het posten van officiële communicatie zoals persberichten.
    Dit blog kost de minste tijd qua werkzaamheden maar is ook niet echt verrassend voor het publiek want de mededelingen komen ze waarschijnlijk ook al tegen via andere media.
  • (Méér) persoonlijke blogs.
    Medewerkers van Centre Céramique onderhouden een blog op persoonlijke titel. Men schrijft over zijn / haar specialisatie bijv. Limburg, muziek, literatuur, mediawijsheid, erfgoed(collecties), moeilijke en/of interessante vragen die we aan de balie of per mail ontvangen en die we met behulp van onze collecties en expertise hebben opgelost. Wat houd onze medewerkers op dit moment bezig? Waar werkt men aan? Dit type blog kost veel meer tijd en verlangt meer creativiteit van onze medewerkers. Dit type blog zal het publiek, denk ik, meer aanspreken en een trouwe groep van volgers krijgen. Centre Céramique laat via dit soort bloggen ook veel meer zien waar we goed in zijn en wat we allemaal doen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat men een beetje leuk schrijven kan. Een workshop 'schrijven voor het web' is wellicht geen slechte investering.

Voordelen van bloggen
Het publiek gaat onze blogs volgens omdat ze affiniteit hebben met Centre Céramique of met het onderwerp (bijvoorbeeld Limburg. Bloggen levert voor Centre Céramique verschillende voordelen:
  • Misschien wel het belangrijkste voordeel is doordat het publiek onze blogs gaat volgen (en reageren) dit de band tussen Centre Céramique en publiek kan versterken. Interactieve communicatie is mogelijk.
  • Een (persoonlijke) blog kan onze collecties beter zichtbaar maken op het internet. Een blog wordt namelijk gespiderd door zoekmachines zoals Google. Als er vanuit het blog gelinkt wordt naar materialen in onze catalogus dan zijn deze waarschijnlijk beter vindbaar. Een blog kan dan gebruikt worden als een soort naslagwerk. Specialistische kennis die via een blog wordt gedeeld is vaak maar interessant voor een kleine groep mensen. Via de zogenaamde 'long tail' van het internet kun je deze via een blog toch bereiken.

Hoe een blog starten en de voortgang bewaken?
Het opstarten van een blog en zorgen voor de voortgang kost nogal wat voorbereiding en overdenkingen. Hieronder beschrijf ik in een viertal stappen waar we aan moeten denken indien we succes met onze blogs willen hebben.
  • Stap 1: Doelstelling en doelgroep bepalen.Wat willen we als Centre Céramique met een blog bereiken? Is het bedoeld voor aankondigingen of willen we diepgaander (persoonlijker) gaan bloggen. En indien dit laatste wat kiezen we dan als speerpunten / thema's? En voor wie gaan we schrijven, wat is / zijn onze doelgroep(en).
  • Stap 2: Personeelsinzet en andere management overwegingen.- Wie gaat er bloggen binnen Centre Céramique en hoeveel tijd mogen ze er aan besteden?;
    - hebben we voldoende (technische) kennis in huis?;
    - hoe staat het management en de afdeling communicatie / pr tegenover het bloggen?;
    - risico's. Bloggen kan ook een risico vormen. We gaan online communiceren met de buitenwereld, hoe gevoelig zijn we voor kritiek en durven we onze bloggers 'los te laten' en een eigen verantwoordelijkheid te geven? Of gaan we een blogger streng controleren?
  • Stap 3: Bepalen van blogging software en hosting
    -
    Hosten we onze blog(s) op onze eigen server of gaan we gebruik maken van (commerciële) hosting zoals Blogger of Worldpress. Overwegingen om deze beslissingen goed te maken zijn:
    - Inventarisatie van onze technische capaciteiten;
    - vinden we het belangrijk om een speciaal webadres voor onze blog(s) te hebben?;
    - Gaan we veel gebruik maken van video of fotomateriaal? Zo ja dan hebben we misschien wel meer serverruimte nodig;
    - hoeveel geld willen we besteden aan software en/of hosting of moet het geheel gratis zijn?
  • Stap 4: Afspraken maken over de blogs en het bloggen.Na bovenstaande stappen doorlopen en overdacht te hebben dienen we nog enkele afspraken te maken zoals:
    - De naam van het blog en het internetadres;
    - accepteren we reacties van het publiek. En zo ja welke reacties zijn ok en welke niet?;
    - gaan onze medewerkers bloggen onder hun eigen naam?;
    - het inrichten van een blog. Welke layout?;
    - omschrijving van het blog maken;
    - hoe vaak gaan we bloggen? Maandelijks, Weekelijks of vaker?;
    - benoemen we een hoofdredacteur die de blogs gaat controleren? Wat worden zijn of haar taken?;
    - wie gaat reageren op de eventuele reacties?;
    - wie is verantwoordelijk voor de promotie van de blogs en hoe gaan we promoten?
Er zullen vast nog meer overwegingen zijn waaraan we moeten denken maar bovenstaande zaken vormen, denk ik, een goede basis hoe Centre Céramique blogs kan inzetten. Om ervaring op te doen is het wellicht verstandig om met één blog te beginnen en dit naderhand uit te breiden.

Deel |


GERELATEERDE ARTIKELEN
Mijn blog verder pimpen
Draftblogger
Eerste blog

1 opmerking:

Unknown zei

Goede voorzet! Ik mis het aspect van de dialoog nog wel. Op blogs kunnen mensen reageren. Dat gebeurt ook vaak NIET, maar het online gesprek moet veel meer gefaciliteerd worden, daar zijn blogs zeer geschikt voor.

Maar met dit lijstje kun je zo een brainstorm met resultaten organiseren!