zondag 1 augustus 2010

iGoogle

Voor ding 17 'bekijk een web 2.0 site naar keuze' heb ik gekozen voor iGoogle. Ik heb nog wel even wat voorbeelden bekeken die op de 23 dingen site worden aangereikt maar ik moet eerlijk zeggen ik zie door de bomen het bos niet meer :-) Zoveel keus is er. Wel natuurlijk een duidelijke indicatie dat web 2.0 niet meer weg te denken is op het internet. De beste (?) zullen vanzelf komen bovendrijven denk ik dan maar.

Ergens in 2005 startte Google met een persoonlijke startpagina. In mei 2007 doopte Google de ‘personalized homepage' om tot iGoogle. Ik gebruik iGoogle al enige jaren. Al is het alleen maar al omdat ik iedere dag een nieuw schilderij kan bewonderen met de gadget 'Art of the day'. Andere favoriete gadgets zijn 'memo' zodat ik verlost ben van al die post-it blaadjes waar ik vroeger mijn aantekeningen op maakte en die ik ook vaker kwijtraakte :-) en de gadget 'Google reader' zodat ik in één oogopslag kan zien als een rssfeed vernieuwd wordt. Verder heb ik ooit 'zelf' een gadget gemaakt van de Limburgse Aquabrowser. Niet dat ik nu zo'n programmeur ben maar een broncode aanpassen kan ik nog wel.

Mijn iGoogle pagina

Je eigen iGoogle Startpagina maken. Hoe doe je dat nu?
De link van iGoogle staat beetje onopvallend weggestopt in het menu rechtsbovenin de Google zoekmachine. Ga naar http://www.google.nl/ en klik op de link iGoogle. Er verschijnt nu een apart venster waarmee je je startpagina kunt maken in 30 seconden. Maar langer mag natuurlijk ook. In dit venster geef je als eerste op waar je interesses liggen. Nieuws en gadgets in die categorieën zullen automatisch op uw pagina terug te vinden zijn. Dit is later eventueel weer aan te passen. Kies de gewenste categorieën. Selecteer vervolgens een thema voor de startpagina. De pagina zal volgens dit thema aangekleed worden. Tot slot kies je een locatie. Nederland zal standaard al zijn ingevuld. Jou favoriete plaats moet je nog zelf opgeven. Met deze plaats zal rekening worden gehouden bij het tonen van bepaalde informatie op de startpagina. Als je woonplaats er niet bij staat, kun je eventueel een plaats in de buurt kiezen. Als alles naar wens is ingevuld, klik je op 'Uw pagina bekijken'.

Je eerste iGoogle versie bekijken
Je ziet nu de eerste versie van jou iGoogle. De gadgets op iGoogle zijn in eerste instantie voor iedereen hetzelfde. Aan de hand van je opgegeven interesses zie je links op de pagina een aantal opties die toegang bieden tot meer informatie in de betreffende categorie. Klik op een van deze links, bijvoorbeeld Nieuws, en je krijgt alleen informatie te zien die hiermee te maken heeft. Klik op de link Startpagina om de volledige startpagina weer te zien.

Je iGoogle pagina aanpassen
iGoogle kun je naar je eigen smaak aanpassen. Als je bijvoorbeeld niet helemaal tevreden bent over de aankleding van de pagina, zet je een gadget gewoon op een andere plek: Houd de muisaanwijzer in de  titelbalk van een gadget, naast de knop met het pijltje omlaag. De muispijl verandert nu in vier pijlen.
Druk de muisknop in en sleep de gadget naar een andere plek.

Als je een gadget niet meer op je pagina wilt hebben, verwijder je hem simpelweg: Klik in de titelbalk op de knop met het pijltje omlaag. Er verschijnt een menu. Klik op Deze gadget verwijderen. Klik op OK.
Er verschijnt nu nog een bericht bovenin de startpagina met de tekst: De inhoud “…” is verwijderd. Klik op Sluiten.

Je kunt ook nieuwe gadgets toevoegen aan je iGoogle: Klik rechtsboven op de pagina op de optie Items toevoegen. Je ziet een aparte pagina met gadgets. Om meer informatie te lezen, klik je op de link bij een gadget. Om een gadget toe te voegen: klik op de knop Nu toevoegen. Klik links bovenin de pagina op Terug naar iGoogle-startpagina. De gadget is toegevoegd.

Wil je je eigen iGoogle meer sfeer geven? Ook het thema van iGoogle is te veranderen:
Klik rechtsboven op de pagina op Thema ... wijzigen.
Klik op Nu toevoegen bij een nieuw thema.

Google is overigens niet de enige partij die een persoonlijke startpagina aanbiedt. Ook bij partijen als Yahoo en Netvibes kun je een persoonlijke startpagina aanmaken, evenals sociale netwerken als Facebook of Hyves. Widgets en kleine applicaties duiken overal op zelfs straks bij de vernieuwde bibliotheek.nl zoals bijvoorbeeld deze literaire activiteiten gadget die als test werd ontwikkeld.


Deel|

Geen opmerkingen: