donderdag 26 augustus 2010

Hoe kan Centre Céramique gebruik maken van sociale netwerken zoals Hyves en Facebook?

De uitdaging voor Centre Céramique, ligt in de vraag welke rol sociale netwerken kunnen spelen in de digitale dienstverlening. Als fysieke dienst, is de Centre Céramique een gebouw waar mensen bij elkaar komen die informatie en boeken zoeken, een tentoonstelling of evenement bezoeken, een krant of tijdschrift komen lezen,  deelnemen aan een workshop, internetten (al dan niet via ons wifi-netwerk) of simpelweg een lekker kop koffie komen drinken. Maar die mensen kennen elkaar meestal niet, laat staan dat zij iets met elkaar delen of te delen (willen) hebben. Deze post is vooral gebaseerd op Facebook maar kan denk ik grotendeels ook gelden voor Hyves of andere sociale netwerken. Al denk ik wel dat we ons op Facebook en Hyves moeten richten. Facebook heeft als voordeel dat het ook meer internationaal gericht is en we hebben in Maastricht veel buitenlandse studenten en expats. Hyves is in Nederland toch nog steeds sociaal netwerk nummer één maar dat kan zo veranderen. Er gaan al genoeg stemmen op dat de tijd van Hyves voorbij is. Of dat zo is vind ik moeilijk om te beantwoorden. Feit is wel dat Hyves de hete adem van Facebook in zijn nek voelt en dat lang niet iedereen Hyves 'cool' vind.


Delen van informatie
Waarom dienen we als organisatie aanwezig te zijn op sociale netwerken? Op de eerste plaats omdat vele anderen ook op sociale netwerken actief zijn. Met relatief weinig inspanning kan onze organisatie gevonden worden door die miljoenen Hyvers en Facebook leden door een sociale netwerksite te creëren om informatie te delen. Denk aan....
  •  Algemene informatie zoals adres, contactinformatie, logo en natuurlijk de officiële website.
  • Inhoudelijke informatie en nieuws zoals foto's, filmpjes, links en nieuwtjes


Communicatie
Naast het delen van bovenstaande informatie kan er ook gecommuniceerd worden met onze 'vrienden'. In het geval van een organisatie is het wellicht beter om te spreken van fans. Dit is eigenlijk de essentie van sociale netwerken: het interactief bezig zijn met je netwerk.

Het belangrijkste element op Facebook hiervoor is "The Wall". Een soort prikbord waar alle acties die we op ons sociale netwerk doen chronologisch getoond worden. Een aanvulling op "The Wall" is het "Discussion board" oftewel het forum. De naam zegt het al hierop kunnen dus onderwerpen bediscussieerd worden door stellingen te plaatsen. Persoonlijk denk ik dat het moeilijk wordt om ons publiek te prikkelen om te reageren op stellingen. Ik denk dat het publiek sociale netwerken meer ziet als een uitingsmiddel om te laten zien waar men mee bezig is dan om bepaalde zaken te bediscussiëren. Dat het publiek lid wordt van sociale netwerken doet men omdat men wil laten zien aan anderen waar men mee bezig is, wat men leuk vind en wie men is. Discussies aangaan is dan toch al weer een stap verder. Op onze Hyves en Facebook pagina's wordt momenteel in ieder geval nooit gereageerd. Maar we hebben natuurlijk ook nog weinig leden omdat het nog officieuze pagina's zijn en intern nog niet besproken is om er echt tijd aan te besteden.

Desalniettemin zijn in mijn ogen sociale netwerken een uitstekende manier om onze organisatie zichtbaarder te maken en onze informatie te delen met anderen. Mits we er natuurlijk tijd in kunnen steken. Bezoekers van onze sociale netwerken kunnen zien wie onze fans zijn en hoe populaire we zijn. Onze fans kunnen onze informatie en onze sociale netwerken weer verspreiden onder hun eigen vrienden.  Zelfs als we dus geen actief sociaal netwerk hebben kan het hebben van een Facebook of Hyves pagina dus zeker van positieve invloed zijn voor Centre Céramique omdat meer mensen onze content onder ogen krijgen.

Het delen van informatie van andere web 2.0 toepassingen
Een belangrijke kracht van sociale netwerken is de mogelijkheid om content die we ontwikkeld hebben op andere web 2.0 toepassingen zoals blog, Flickr, YouTube of Twitter kunnen delen op onze sociale netwerken. Dit gaat via een zogenaamde app (=application). Jammer genoeg bieden de pagina's voor instellingen minder mogelijkheden dan pagina's voor individuele personen. Maar gisteren kwam ik er 'toevallig' achter dat Hyves nu ook aanbiedt dat een extern blog via een rss feed te koppelen is aan een Hyves pagina voor instellingen en dat er ook een koppeling met Twitter tot de mogelijkheden behoort. Bij de laatste plaats je content in de rubriek 'wie wat waar' en dan wordt het ook getoond op je Twitter. Dit ging vroeger niet. Met andere woorden de ontwikkelingen staan niet stil. Bij Facebook was de combinatie met Twitter overigens wel al mogelijk.

Wat is er nodig om een sociaal netwerk te starten?
Om goed beslagen ten ijs te komen zijn onderstaande stappen mijns inziens noodzakelijk.

  • Stap 1: Bekijk (of wordt zelf lid) van sociale netwerken
    Onderzoek de mogelijkheden, maak vrienden en wordt lid van een paar groepen. Eigenlijk wat we nu al doen met de cursus 23 dingen. Met andere woorden acclimatiseren en integreren in sociale netwerken. Als het vertrouwd voelt wordt het tijd voor stap 2.
  • Stap 2: Onderzoek welke mogelijkheden de sociale netwerken voor organisaties hebben. 
    Ik merkte hierboven al op dat pagina's voor instellingen minder mogelijkheden hebben dan pagina's voor individuele leden. Ook het bekijken van pagina's van collega instellingen kan helpen om de mogelijkheden te ontdekken.
  • Stap 3: Maak een organisatie account aan
    Vul het profiel zo veel mogelijk in: voeg een logo of foto toe, contactgegevens, openingstijden, beschrijf de organisatie, voeg wat foto's en / of video's toe zodat de bezoekers beter begrijpen waar onze organisatie voor staat.
  • Stap 4: Bekijken / onderzoeken van de apps / widgets die zijn toe te voegen
    Hier is het denk ik vooral interessant om te onderzoeken of content van onze andere web 2.0 toepassingen zoals Flickr, YouTube, Twitter, blogs etc. in het sociale netwerk geïntegreerd kunnen worden. Zo gebruik je de content opnieuw zonder dat dit extra werk kost. Ons sociale netwerk blijft hierdoor levendig want alleen dan zal het publiek onze sociale netwerksite bezoeken en terugkomen.
  • Stap 5: Promotie
    Onze sociale netwerksite zal actief gepromoot worden bijvoorbeeld via onze officiële site maar ook via onze andere web 2.0 toepassingen, digitale nieuwsbrief, digitale handtekening in onze mail en ook in onze gedrukte promotiemiddelen zoals jaarprogramma, maandagenda etc. Het publiek moet het eigenlijk overal tegenkomen.
  • Stap 6: Regelmatig nieuwe content plaatsen
    Er zal redactie gevoerd moeten worden en regelmatig zal er nieuwe content geplaatst moeten worden over wat er allemaal te doen is in Centre Céramique en haar filialen. Met ander woorden er zal iemand verantwoordelijk moeten zijn voor de centrale redactie en binnen Centre Céramique zal afgesproken moeten worden dat de verantwoordelijke voor een tentoonstelling, evenement, workshops, collectie etc. niet alleen een persbericht inlevert bij PR en de agenda vult op de officiële site maar ook content plaatst op onze sociale netwerksite. Na afloop van zijn of haar activiteit zullen er dan ook weer foto's / video's geplaatst dienen te worden door diezelfde persoon.
  • Stap 7: Proberen interactie te creëren met je publiek
    Dit kan geprobeerd worden door vragen aan ons publiek te stellen, maar ook door te antwoorden op reacties / vragen vanuit het publiek. Ook hiervoor zal iemand verantwoordelijk moeten zijn. Wie kijkt of er reacties zijn en wie gaat ze beantwoorden?
  • Stap 8: Het bijhouden van de ontwikkelingen
    Door regelmatig de app / widget store te doorlopen, door te kijken bij collega instellingen en de blog of helpfunctie van het sociale netwerk te lezen blijven we op de hoogte van nieuwe (technische) ontwikkelingen die wellicht weer zijn te gebruiken.

Gedeeltelijk zijn bovenstaande stappen al uitgevoerd. Meerdere collega's zijn al op individuele basis druk in de weer op Facebook en Hyves. Ook is al (gedeeltelijk) onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een instelling. Dit is echter op dit moment op experimentele basis en een gestart door een aantal enthousiaste collega's die geïnteresseerd waren in de eventuele mogelijkheden. Als Centre Céramique aanwezig wil zijn op sociale netwerken dan zal in ieder geval intern besproken moeten worden wie wat gaat doen en hoeveel tijd men er voor krijgt. Het werk zal structureel moeten zijn en mag er niet zo maar wat bij hangen. Net zoals het bijhouden van een 'gewone' site kost ook het bijhouden van een sociale netwerksite tijd. Het zou in ieder geval goed zijn om collega's die nu ook al aan (voorbereidende) pr doen ook toegang te geven tot de sociale netwerksite(s) en dat ze zelf hun content kunnen plaatsen.

Deel|


GERELATEERDE ARTIKELEN
Mijn ervaringen met sociale netwerken
Een pagina delen via sociale netwerken

1 opmerking:

Unknown zei

Top!

Dat koppelen van content op verschillende netwerken wordt, mede dankzij RSS, inderdaad steeds eenvoudiger. Het kan nadelig zijn als mensen je op meerdere plekken volgen, maar het scheelt je wel veel werk. Dat is prettig.