donderdag 26 augustus 2010

Meten is weten

Deze post zie ik als een brainstorm hoe web 2.0 inspanningen geëvalueerd en gemeten kunnen worden. Want wanneer zijn onze web 2.0 inspanningen nu succesvol? We kunnen een informatief sociaal netwerk hebben of we twitteren regelmatig nieuwe updates maar we hebben maar 25 volgers. Is het dan succesvol? En wat als het er 50, 100 of 500 zijn? En wat als we onze wiki regelmatig updaten maar alleen onze medewerkers maken er gebruik van, is het dan een mislukking?

Plannen hoe we gaan meten voordat we de web 2.0 toepassing daadwerkelijk gaan implementeren
Tot nu toe heb ik het op deze blog alleen gehad over de technische en inhoudelijke aspecten van web 2.0 toepassingen (Flickr, YouTube, Twitter, blogs en sociale netwerksites) die ik graag wil inzetten voor Centre Céramique.

Er over nadenkend is het toch belangrijk om van tevoren onze doelen / verwachte resultaten per web 2.0 toepassing te bepalen. Wat gaat het onze organisatie opleveren en waarom willen we er eigenlijk mee beginnen? En hoe en wat gaan we uiteindelijk meten.

Ik denk dat er twee manieren zijn om dit te meten:

1. De productie. Hoeveel hebben we uiteindelijk gepresteerd? Ik denk dan aan zaken als:
  • Hoeveel video's / foto's hebben we gemaakt en online geplaatst?
  • Hoeveel tweets?
  • Hoe vaak is onze wiki geupdate en uit hoeveel pagina's bestaat deze?
  • Hoeveel berichten zijn er geplaatst op onze sociale netwerken?
  • Hoeveel posts op onze blog(s)?
  • Hoeveel reacties hebben we gegeven?

2. De resultaten. Wat heeft het uiteindelijk opgeleverd? Ik denk dan aan zaken als:
  • Hoeveel volgers en fans hebben we?
  • Hoe vaak zijn onze video's en foto's bekeken?
  • Wat zijn de bezoekerscijfers van onze blog(s) of wiki?
  • Hoeveel reacties hebben we ontvangen?

    Maar ook abstractere resultaten zoals....

  • Worden (gedeeltes) van onze collectie meer gebruikt?
  • Zijn we op het internet beter terug te vinden?
  • Voelt het publiek zich meer betrokken bij Centre Céramique?
  • Heeft men meer waardering voor Centre Céramique en ons werk gekregen?
  • Heeft de input (bijv. taggen van onze foto's, reacties) van het publiek geleid tot meer voordelen voor de organisatie en ons publiek?
  • Is het inlichtingenwerk verbeterd door de toepassing van een wiki?

De noodzaak van het doen van een 0-meting
Als we web 2.0 willen toepassen dan dienen we er ook over na te denken hoe web 2.0 van invloed kan zijn  op onze huidige producten en dienstverlening. Bijvoorbeeld we maken instructievideo's over het gebruik van onze catalogus. Leidt dit dan tot minder vragen over de catalogus? We maken een wiki over Limburgse onderwerpen leidt dit dan tot meer gebruik van deze collectie en krijgen we minder vragen over deze onderwerpen aan de balie? Om bovenstaande voorbeeld vragen te kunnen beantwoorden moeten we natuurlijk wel al cijfers hebben voordat het web 2.0 project start. Anders kunnen we nooit naderhand meten wat het effect resultaat is. Dat zal niet altijd gemakkelijk zijn.

Effectief meten van web 2.0 resultaten
Veel web 2.0 toepassingen leveren statistieken. Al is het natuurlijk maar de vraag of dit voldoet aan onze wensen. Verder zijn er hulpmiddelen zoals Google Analytics (gratis) voor het meten van het gebruik van onze site, wiki of blog. Feedburner kan cijfers leveren over onze rss feed. Indien de web 2.0 toepassingen op onze eigen server zijn geïnstalleerd dan kan dit ook cijfers opleveren. De website counterguide.com biedt een overzicht van zowel gratis als betaalde statistiekprogramma's.

Verder dienen we er rekening mee te houden wat voor soort statistieken geleverd kunnen worden, bijvoorbeeld gebruik per maand of zijn het alleen maar totale statistieken, alleen maar voor een bepaalde periode (laatste 3 maanden / 6 maanden / 1 jaar) of oneindig.

Naast het meten van de productie en resultaten is het natuurlijk ook van belang om te kijken hoeveel uren dit ons gekost heeft. 

Maak verslag van succesverhalen
Zeker niet alles is te meten en daarom is het goed om ook de nadruk te leggen op successen die niet direct zichtbaar zijn bijvoorbeeld een positieve reactie / bedankje op onze blog of sociale netwerksite of retweets van onze tweets.

Zijn er reacties die er echt uitspringen dan is het handig om deze te verzamelen (bijvoorbeeld door een screenshot) en bijvoorbeeld te gebruiken voor ons jaarverslag, nieuwsbrief, folders, posters etc. Wel dienen we natuurlijk om toestemming te vragen of we de reactie mogen gebruiken.


Deel|

1 opmerking:

Unknown zei

Mooie post weer Bart. Meten is heel belangrijk en behoort vaak ook tot de standaard mogelijkheden gelukkig, maar juist die wat 'abstractere' zijn eigenlijk het interessantst. Wat doet online aanwezigheid met je naam en uitstraling? Dat laat zich niet altijd vertalen naar intensiever gebruik van je diensten of bezoek op je site. Integendeel soms zelfs.

Managers zijn dol op cijfers, dus die moet je altijd paraat hebben, maar het is ook goed om te beseffen dat zo'n getal niet altijd iets zegt. Als je veel volgers hebt die weinig of niets doen met je berichten, is het engagement soms kleiner dan bij mensen met weinig volgers maar intensieve contacten.

En hoe interessant zijn die 100 unieke bezoekers op een site als ze binnen een halve minuut weer zijn vertrokken?

Relativeren is altijd nodig...maar leuk en interessant blijft het, al dat meten.