woensdag 25 augustus 2010

Foursquare

De naam Foursquare kwam ik de laatste tijd steeds vaker tegen maar nog niet echt de tijd gehad om me er in te verdiepen.

Foursquare is een online dienst die mobiel gebruikt wordt. De gebruiker checkt in via een mobiele applicatie op de plaatsen waar hij komt. Als die locatie nog niet eerder door iemand is ingevoerd, dan kun je deze zelf invoeren. Wie het vaakst op eenzelfde locatie komt, wordt burgemeester – mayor – van die plek. Zo wordt een ware wedloop ontketend op populaire locaties, die kunnen variëren van kroegen, musea tot aan supermarkten.



Tja wat moet je er nu mee? Dat was natuurlijk mijn eerste gedachte. De enige manier om dit uit te vinden is om me aan te melden. Na mijn aanmelding, wat snel gedaan is,  kun je zien of je 'vrienden' op Facebook, Twitter of in je adresboek van je iPhone ook al gebruik maken van Foursquare. Zo kun je zien waar ze uithangen en of ze wellicht dicht in de buurt zijn. Foursquare kan je zelfs een seintje geven.

Daarna eens even gekeken wat er zo al in mijn buurt gefoursquared werd. Zo lees ik dat een zekere Captain C elke vrijdagochtend naar de weekmarkt in Hoensbroek gaat en zijn favoriet de Turk op de hoek nabij de rotonde is omdat die zo´n heerlijke knoflooksalade en Turks brood heeft. En dat Wendy heerlijk gegeten heeft bij Wok Paradiso. Maar zelfs Centre Céramique is al bezocht door een Foursquare fan en de mayor van onze organisatie is een zekere La M.

Een mayor is iemand die het meest op een bepaalde plek komt. Ieder ander die op die locatie incheckt maakt kennis met de mayor. Zo kun je nog beroemd worden ;-). Verder kun je medailles en punten verdienen. Voor een overzicht van de medailles klik hier. Ik kan me voorstellen, dat als je competitief bent ingesteld, dat dit wel stimulerend werkt. Toch vraag ik me af wat ik met een fenomeen als Foursquare moet. In een artikel van de Volkskrant werden een aantal voorbeelden gegeven. Zo gaf Selexyz aan bezoekers een gratis bestseller als zij op Foursquare incheckten in de winkel waar zij waren en voor andere gebruikers een boekentip achterlieten. Andere organisaties geven korting aan de mayor. Zo zouden we als Centre Céramique een gratis abonnement kunnen weggeven, of een korting bij een evenement en wat te denken van een gratis kop koffie. Misschien kunnen we ook wel een landelijke Bibliotheek Foursquare dag organiseren en op deze manier leden werven. Op Foursquare kun je in ieder geval als organisatie een account aanmaken en dan in onderstaand formulier vermelden welke voordelen je hebt voor je Foursquare publiek.



Ik ga er in ieder geval de komende tijd eens proberen om er gebruik van te maken. Puur om er wat ervaring mee op te doen en wie weet wordt ik nog de mayor van Centre Céramique ;-)

1 opmerking:

Unknown zei

We hebben elkaar al gevonden:-) Het is een vreemde toepassing. Heeft veel onzinnige kanten maar ook mogelijkheden. En het is gewoon geinig ook. Enjoy!