dinsdag 20 april 2010

Native app of mobiele website voor de bibliotheek?

In de Informatieprofessional van april las ik het artikel van Alice Doek waarin zij 12 bibliotheekapps heeft getest en tenslotte met een verlanglijstje komt waaraan de ideale bibliotheek app volgens haar aan moet voldoen. Het bewuste artikel of het hele aprilnummer is compleet te lezen via de site van Informatieprofessional. Tenslotte stelt Doek de vraag of het wel verstandig is om te investeren in een (native) app omdat deze exclusief verbonden zijn met een specifiek platform (iPhone, Blackberry, Android etc.). Als  alternatief geeft zij de zogenaamde web app of mobiele website. Ik denk dat zij hierin gelijk heeft. Zeker als bibliotheek zullen we er voor moeten waken dat de informatie die wij aanbieden voor iedereen vrij toegankelijk is. Onafhankelijk van welke smartphone men gebruikt. Met andere woorden het ontwikkelen van een (native) app kan dan een forse investering worden.

Een mooie aanvulling op het artikel van Doek staat op Frankwatching.nl. Kamil van Buuren gaat in zijn artikel dieper in over de voor- en nadelen van een (native) app versus web apps of mobiele websites.

Feit is wel dat het gebruik van mobiel internet in de lift zit. In Nederland schijnt zo'n 15% van de bevolking regelmatig gebruik te maken van mobiel internet en in 2014 zal dit naar verwachting zo'n 50% zijn. Met deze groei voor ogen is het dus zeker interessant voor bibliotheken om mobiele websites en mobiele applicaties te ontwikkelen.

Hoe het zou kunnen....
Stel dat we toch een native app gaan ontwikkelen die geschikt is voor alle platforms ;-) dan vind ik de app, hoe toepasselijk 'Appie' genaamd, van Albert Heijn een inspiratie hoe een bibliotheek app eruit zou kunnen zien. Appie helpt bij het maken van een boodschappenlijst en is ontwikkelt door IceMobile. Bekijk de demovideo om verder kennis te maken met Appie. De app bestaat uit 4 onderdelen:

  • Mijn lijst. Waar klanten een boodschappenlijstje kunnen maken eventueel aangevuld uit 'Producten'. Ook voor een lener van de bibliotheek zou het handig kunnen zijn om een lijstje te hebben van bibliotheekmaterialen die men wil gaan lenen. Ik zou de rubriek alleen omdopen tot 'Mijn bibliotheek' en een extra subonderdeel toevoegen voor privé zaken zoals verlengen, te laat geld.
  • Producten. De producten kunnen worden toegevoegd aan 'Mijn lijst'/'Mijn bibliotheek'. De rubriek 'Producten' bestaat uit de volgende onderdelen:
    - Aankopen bekijken (tenminste als je een bonuskaart hebt en hiermee inlogt). Een lener van de bibliotheek zou zijn eerder geleende titels kunnen opzoeken als hij/zij is ingelogt met de (nationale) bibliotheekpas.
    - Bonusaanbiedingen. De bibliotheek zou hier top-tien materialen kunnen aanbieden onderverdeelt naar materiaalsoort.
    - Nieuw bij Albert Heijn. Als bibliotheek zouden we hier onze aanwinsten kunnen promoten. Ook weer onderverdeelt naar materiaalsoort.
    In de rubriek 'Producten' zou de bibliotheek natuurlijk ook toegang tot de catalogus moeten bieden met de mogelijkheid tot reserveren en holdinginformatie. Ook toegang tot databanken en eBooks die thuis te gebruiken zijn dienen in dit onderdeel geplaatst te worden.
  • Recepten. I.p.v. recepten zouden bibliotheken hier bijvoorbeeld (actuele) dossiers (Beleefbibliotheek?) kunnen aanbieden of een dienst als roman/muziek advies.
  • In de Appie. Een mix van bovenstaande onderdelen aangevuld met actuele reclamefilmpjes en acties. De rubriek zou omgedoopt kunnen worden tot 'In de bibliotheek' met o.a. actueel bibliotheeknieuws, zoektips, digitale vraagafhandeling etc.
  • Meer...- Biedt een overzicht van AH winkels met diverse zoekmogelijkheden zoals 'nu open', 'na 20.00 open', 'zondags open'. Ook heel goed toepasbaar voor OB'en.
    - Wat vind jij? Een poll / enquete. Wellicht ook voor bibliotheken interessant voor marketingonderzoek.
    - Klantenservice met contactgevens en evt. digitale vraagafhandeling.
    - Instellingen. o.a. voor het invoeren van je bonuskaart (bibliotheekkaart!) gegevens en twitter gegevens.
Bovenstaande zal vast wel in de planning bij bibliotheek.nl zitten. Toch?

4 opmerkingen:

Unknown zei

Ben nog bezig in de papieren IP en dat artikel ligt juist klaar om opgepakt te gaan worden. Goed punt, lijkt me. De NOS overweegt ook om te stoppen met Apps, vanwege de kosten en de diversiteit. Toch een moeilijk verhaal. Als het echter WEL betaalbaar is, is het toch wel heel gaaf om er een paar te hebben, al was het maar op centraal niveau inderdaad...

Lukas Koster zei

Bij de Ub UvA hebben we voor een web app gekozen (Alice Doek zit in ons projectteam) http://cf.uba.uva.nl/mobiel/.
Belangrijk is dat je alleen die functionaliteit aanbiedt die mobiele klanten gebruiken/nodig hebben.
Zie mijn blog posts Mobile app or mobile web en
Mobile library services

Bartwatching zei

@Lukas
Dank je wel voor je reactie. Ik ga de webapp zeker eens bekijken op mijn iPhone en je blog spots een doornemen.

Sas zei

Mobiel internet en het zogenaamde "always on" is zeker een booming business!
Met iPhone, HTC en Google's Android-toestellen word je tegenwoordig overal doodgegooid met smartphones en PPC's.
Daarbij zit mobiel internet tegenwoordig in de meeste abbo-pakketten.

Ben zelf geen iPhone gebruiker (HTC <3!) maar ben wel bekend met de Appie App (klasgenoot heeft een iPhone).
Een ge-ni-ale applicatie is dat.

Ik denk zeker dat de bibliotheek (indien goed aangepakt) hier goed op kan inspelen.
Even op je mobieltje kijken waar de dichtstbijzijnde bieb is. Meteen openingstijden bij de hand.
Of de mogelijkheid om een boek te zoeken op je telefoon en meteen te zien wat de dichtstbijzijnde bieb is die het boek heeft.

En dan heb ik het niet over een "simpele" web-applicatie.
Maar dan echt een fatsoendelijke stand-alone applicatie zoals "Appie".

Zeker groot potentieel en mogelijkheden hier naar mijn mening!