donderdag 15 april 2010

Mijn ervaringen met social bookmarking en Delicious

Social Bookmarking is de term voor alle websites waarop het mogelijk is om zelf een overzicht van je favoriete websites bij te houden en deze te delen met andere gebruikers. Dit heeft dan ook al enige tijd mijn belangstelling. Meer uit praktische overwegingen dan dat ik fanatiek mijn links wil delen met anderen of dat ik bij anderen kijk welke links zij verzamelen. Al zijn die twee laatste natuurlijk ook de bedoeling van social bookmarking. De naam zegt het al.

De reden waarom ik met social bookmarking aan de gang ben gegaan is dat ik namelijk werk op verschillende computers zowel thuis als in Centre Céramique (en voorheen ook nog bij de Heuvellandbibliotheken). Vaak had ik dan ook het probleem dat ik juist dé site die ik nodig had niet meer zo snel kon vinden. Die had ik dan thuis bij mijn favorieten staan of juist weer op het werk. Erg handig werken was dat dan ook niet. Jaren geleden heb ik dan ook de social bookmarking site Furl eens bekeken. Om een of andere reden heb ik echter nooit gebruik van gemaakt van Furl en ben begonnen met het verzamelen van mijn links in Delicious. Vroeger overigens gespelt als del.iciou.us. Zie ook in de rechterkolom van mijn blog waar je een woordenwolk ziet van mijn delicious tags. Tags zijn een soort trefwoorden die je aan een website kunt meegeven.



In het kader van deze cursus ben ik nog eens op zoek gegaan naar Furl en ik ontdekte dat deze niet meer bestaat en nu onderdeel is geworden van Diigo. Als ik het onderstaande filmpje over Diigo bekijk lijkt deze me meer mogelijkheden te hebben dan Delicious. Toch maar weer overstappen? :-)




Voordelen van social bookmarking

In de handleiding Delicious die Karl Schiepers schreef somt hij al een groot aantal voordelen op:


De meeste van bovenstaande redenen om een social bookmarksite als Delicious te gebruiken zijn ook voor een bibliotheek van toepassing. Ik wil daar nog de volgende voordelen aan toevoegen:

17. De favorieten die je bij je Delicious account hebt opgeslagen zijn tegenwoordig ook makkelijk te benaderen via een smartphone zoals de iphone. Zou dus bij het wimmen gebruikt kunnen worden.
18. Efficiency. Je kunt samen met andere collega's of andere bibliotheken werken aan één linkenverzameling.
19. Attenderen. Als je een nieuwe link aan je verzameling toevoegt kun je je collega's en andere geinteresseerden attenderen door middel van RSS of Twitter.
20. Je hoeft een link maar één keer in te voeren terwijl deze toch op meerdere plekken in je verzameling terug kunt laten komen.

Overigens noemde Karl Schiepers in zijn handleiding dat de bookmarks in Delicious altijd zichtbaar zijn. Tegenwoordig is dit niet meer het geval en kun je je favorieten ook op onzichtbaar zetten. Je kunt dus je eigen privéverzameling maken indien je dat wilt.

Delicious (of een andere social bookmarking site) voor Centre Céramique?
Ik zie dus vele voordelen om Delicious te gebruiken voor de digitale bibliotheek van Centre Céramique. Nadelen zie ik echter ook:

1. Het is een Engelstalige site. Dit kan mensen afschrikken.
2. Er is voor de Nederlandse openbare bibliotheken ook de mogelijkheid om de links te gebruiken die staan in G!DS, de zgn. InternetG!DS. M.a.w. als je gaat social bookmarken ga je wellicht dubbel en onnodig werk doen.

Zeker nadeel 2 is een zwaar wegend argument om geen gebruik te maken van Delicious. Al heb ik volgens mij ook wel eens gelezen dat men landelijk niet zo zeker was of nog geinvesteerd zou worden in de InternetG!DS. Ook is het interessant om na te gaan wat de criteria zijn om een link in de internetG!Ds te mogen opnemen. Misschien dat Limburgse links bijvoorbeeld niet (of onvoldoende) opgenomen mogen worden. Dan zou deze niche toch verzameld kunnen worden met Delicious. En wordt de internetG!Ds nog wel geupdate? Ik zag bijvoorbeeld dat de dieplinks naar de Postbus51.nl nog niet zijn vervangen door die van Rijksoverheid.nl.

In ieder geval een mooi voorbeeld van een bibliotheek die Delicious gebruikt is de Peace Palace Library. Zo zou het dus kunnen. Voeg daarbij toe de Google Custom Search waarmee je de sites die je hebt verzamelt inhoudelijk kunt doorzoeken en je hebt een aardige (en goedkope) digitale bibliotheek.

1 opmerking:

Unknown zei

De taal is inderdaad wel een drempel. Later komt ook Google Docs nog voorbij, vanuit het perspectief van delen zou dat ook nog een optie kunnen zijn.