donderdag 8 april 2010

Centre Ceramique en Web 2.0

Er is al heel erg veel geschreven over Web 2.0; wat het is, wat het niet is. Door het volgen van de cursus 23 dingen leren we als bibliotheekmedewerkers welke web 2.0 toepassingen er allemaal zijn en hoe een en ander werkt. Dit is leuk, interessant en leerzaam. Er gaat een nieuwe wereld voor ons open. Voor de een wat meer als voor de ander.

Maar na deze cursus is het speelkwartier voorbij. Web 2.0 zal, zeker weten, buiten de bibliotheekgrenzen voor veel bibliotheekmedewerkers een doorslaand succes blijven. Anderen zullen misschien ook wel opgelucht zijn dat ze hier geen aandacht meer aan hoeven te besteden. Maar ook zij hebben nu in ieder geval geproefd aan web 2.0 en zullen beter begrijpen wat mensen tegenwoordig allemaal uitvoeren op het internet. Een gedeelte van onze medewerkers zullen er ook vakinhoudelijk mee aan de slag moeten gaan.

Waarom als bibliotheek gebruik maken van Web 2.0 toepassingen?
In maart 2010 heb ik het congres DB Update 2010 bijgewoond. Helene Blowers was één van de interessante sprekers. Zij zei het volgende: 'technology is boring but web 2.0 is popular'. De meeste mensen zijn niet geinteresseerd in techniek, het wordt pas leuk als ze er iets mee kunnen doen. Met andere woorden het internet is pas echt interessant geworden voor de grote massa toen het overging van web 1.0 naar web 2.0. Oftwel van passief naar (inter)actief. Een gedeelte van de mensheid op deze aardbol is actief bezig met het het delen en combineren van informatie op het internet al dan niet via de mobiele telefoon.

Vroeger kwamen de mensen naar de bibliotheek voor informatie. Wij als bibliotheek hadden al die kennis en informatie in huis. Een monopolie positie! Tegenwoordig vinden (of denken dat ze het vinden ;-) de mensen veel van die informatie ook op het internet. En zij vinden die informatie niet alleen maar combineren en delen deze ook nog met anderen. Met andere woorden de hoofdrol die wij als bibliotheken eerst nog hadden is voorbij. Indien wij in de nabije toekomst niet buiten spel gezet willen worden dienen wij mee te doen met de samenleving en ervaring op te bouwen met web 2.0 toepassingen en mobiel internet. Op deze manier kunnen we onze (potentiële) klanten informeren wat wij nog voor hun kunnen betekenen. Andere branches die door het internet zijn ingehaald of sterk zijn veranderd zijn de reiswereld en de krantenbranche. Ook wij zullen moeten veranderen. En dan is het nog maar de vraag of men in de toekomst nog wel geinteresseerd in ons is. Maar we zullen in ieder geval moeten meedoen aan de trends op internet.


Succesfactoren
De houding van ons management en PR is bepalend voor het succes van Web 2.0 binnen Centre Ceramique.
Het succes van de toepassingen is volgens mij afhankelijk van vijf factoren. Allereerst moet ons management achter het gebruik van Web 2.0 staan. Wanneer het MT 2.0 zal toejuichen, zullen de medewerkers volgens mij vanzelf volgen. Daarnaast moeten we ons bij de ontwikkeling van Web 2.0-tools openstellen voor wensen en ideeën van toekomstige gebruikers.

Ik denk dat we als Centre Ceramique er verstandig aan doen om alleen toepassingen te ontwikkelen die passen binnen de dagelijkse werkzaamheden van onze medewerkers. We zullen dus kritisch moeten kijken welke van de 23 dingen gaan we nu echt gebruiken. Verder denk ik dat een zorgvuldige selectie van de doelgroep wenselijk is. Welke doelgroep maakt gebruik van welke web 2.0 toepassingen? Een laatste succesfactor is een goede balans tussen controle van informatie en totale vrijheid voor de medewerker. Men zal de medewerker moeten vertrouwen en de medewerker zal er rekening mee moeten houden dat iedereen zijn of haar web 2.0 activiteiten kan volgen. M.a.w. net als in de 'echte' wereld dien je ook op internet je organisatie onvoorwaardelijk te steunen

Goede voorbeelden van bibliotheek 2.0 toepassingen.
De volgende bibliotheken vind ik goede voorbeelden van bibliotheken die web 2.0 toepassen:
  • Allen County Public Library. Mis zeker de video's niet, waarin deze bibliotheek haar nieuwe services toelicht en wekelijkse updates van bibliotheekevenementen aankondigt.
  • Lester Public Library. Dit is een kleine openbare bibliotheek met talloze blogs, spelavonden, facebook-pagina's, twitter accounts, YouTube-video's en een Flickr-pagina die elke dag wordt bijgewerkt Een schitterend voorbeeld wat in een kleinere setting is te verwezenlijken.
  • Topeka & Shawnee Public Library (TCPL). Bibliotheekwebsite is blog-based, zodat de lezers makkelijk met de bibliotheek kunnen communiceren. Ze gebruiken ook een IM-dienst die toegankelijk is vanaf de website en vanuit de bibliotheekcatalogus en een hele reeks sociale netwerken zoals Facebook en YouTube om een dialoog aan te gaan met de lokale gemeenschap.
  • Darien Library. Deze dingen doet vergelijkbare dingen met de site als TSCPL. Neem zeker een kijkje op hun bibliotheekcatalogus, ze gebruiken de SOPAC2 Drupal-module van John Blyberg (www.thesocialopac.net). SOPAC2 breidt de bibliotheekcatalogus uit door sociale elementen zoals tags, ratings en besprekingen toe te voegen. Deze module creert ook een zoekinterface met meerdere lagen. Hij gaf hierover een mooie lezing en demonstratie op het congres DB Update 2010.
  • Dok Delft. Wel bekend in Nederland met hun innovatieve projecten.
  • Zeeuwse bibliotheek. Met een eigen variant op de bekende startpagina.nl.
  • Bibliotheek Vredespaleis. De winnaar van de award Digitale Bibliotheek 2010. Bekijk de website en je weer waarom.


Web 2.0 kan alleen als Centre Céramique hierin kan en wil investeren
Zoals bovenstaande bibliotheken gebruik maken van web 2.0 toepassingen zo zullen wij het volgens mij ook moeten doen. Maar dit gaat tijd kosten (zeker in het begin) en doe je zeker niet even erbij. Dit zullen we ons goed moeten realiseren indien we echt meer willen bereiken met web 2.0 toepassingen. Bepaalde mensen binnen onze organisatie zullen hiervoor tijd moeten krijgen. In het blad Emerce las ik in het maart nummer van 2010 een artikel over hoe de ABN AMRO bezig is om hun website en internetactiviteiten te optimaliseren. Bij de ABN AMRO is een team van specialisten daar eigenlijk constant mee bezig. Ok nu hoor ik sommige mensen in onze organisatie al roepen 'Maar wij zijn geen bank!' En dat klopt natuurlijk maar we hebben net zoals de bank producten en diensten die we aan de man willen brengen. Aan collectievorming en aan het inlichtingenwerk besteden we (terecht!) ook veel tijd. Ook aan promotie zoals het maken van folders, posters, persberichten etc. wordt veel tijd en geld besteed. In mijn ogen zal er een  web 2.0 werkgroep(je) moeten komen die kan en mag werken aan web 2.0 en zo nu en dan, onder leiding van de afdeling PR/Communicatie, bij elkaar komt.

Conclusie
Ik denk dat het een gemiste kans is als we onze producten en diensten niet via web 2.0 aan de man gaan brengen. Want op sites en online diensten zoals Flickr, Delicious, Twitter, Hyves, Facebook etc. zitten onze (potentiële) klanten. Hoe ik denk dat we dit moeten gaan doen vind je op dit blog. Bij elke blogpost met betrekking tot de 23 dingen beschrijf ik namelijk of, waarom en hoe we dit volgens mij kunnen gebruiken als Centre Céramique. Of we het nu leuk vinden of niet een gedeelte van de informatievoorziening vind tegenwoordig plaats via het internet. Indien we niet gaan werken met web 2.0 toepassingen en de digitale trends niet of voldoende volgen dan denk ik dat we in de nabije toekomst als bibliotheek zijn uitgespeeld. We raken dan teveel vervreemd van de (digitale) wereld. Alleen door actief mee te doen zullen we deze wereld hopelijk blijven begrijpen. En zelfs als we actief meedoen gaat het er de komende jaren om spannen of wij een plaatsje in de digitale informatiewereld kunnen verwerven. Concurrenten als google books maar ook een concurrent als Yindo liggen namelijk op de loer. Yindo? :-) Wat is dat nu weer? Voordat je het weet zijn (een gedeelte) van onze klanten ons en onze collecties vergeten. Want we zijn niet of onvoldoende te vinden op het internet en we begrijpen niet wat onze klanten allemaal op het internet doen.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Uitstekende bijdrage Bart. Dank!

di2lib zei

Ik hoop dat deze post door je mede 23-dingers van C.C. wordt gelezen en dat het inderdaad een meer web 2.0 minded bibliotheek oplevert. Als ik daarin kan bijdragen - je weet me te vinden!

marise zei

Nou ik lees je bijdragen hoor Bart.
ik ben het helemaal met je eens.Wat ook een enorm belangrijk aspect is in deze ontwikkelingen dat wij bibliothecarissen dus in razendsnel tempo web 2.0 liefhebbers worden. Nou met onze 23dingencursus is door het MT in ieder geval een goede start gemaakt.
En gelukkig hebben we voorlopers zoals jij op het gebied van Web2.0 daar kan/moet het CC haar voordeel mee doen!