zondag 17 oktober 2010

Evaluatie cursus 23 dingen

Afgelopen half jaar met veel plezier 'gewerkt' aan 23 dingen. Een aantal (o.a. Flickr, diverse sociale netwerken, Delicious, rss) van deze 23 dingen gebruikte ik al in mijn privé situatie of voor mijn werk. Andere zoals bloggen en twitteren heb ik nu pas echt goed leren kennen. Voorheen zag ik hier niet zozeer de noodzaak van in en vond ik het nogal exhibitionistisch :-) om mijn ideeen aan het 'grote' publiek toe te vertrouwen. Maar wellicht juist voor introverte personen zoals ik zijn sociale netwerken uitstekend geschikt om visie en ideeen te ventileren. Waardevol waren de gesprekken op het werk over web 2.0, de complimenten, de uitwisseling van kennis en de ontdekking van onvermoede talenten bij collega's en bij mezelf.

Technisch had deze cursus echter weinig tot geen verrassingen voor me. Wat ik het afgelopen half jaar wel heb geleerd is om meer stil te staan bij de ontwikkelingen op het internet (2.0), er meer over te lezen, de consequenties voor onze organisatie en branche proberen te begrijpen en hoe wij als Centre Céramique gebruik kunnen maken van web 2.0. Deze achterliggende gedachte mis ik overigens wel in de cursus 23 dingen. Naar mijn mening is het teveel gericht op techniek, hoe werkt het? En wordt er te weinig stil gestaan bij de consequenties van het (geen) gebruik maken van web 2.0. Ook tijdens de aftrap van 23 dingen had dit aspect wel wat meer benadrukt mogen worden. Als aanvulling op deze cursus zou het denk ik goed zijn dat er een soort eindopdracht gemaakt moet worden waarbij een groepje cursisten aan de slag moeten gaan met een web 2.0 toepassing die daadwerkelijk gebruikt gaat worden binnen (of buiten) de bibliotheek. Verder zal er binnen Centre Céramique besproken moeten gaan worden hoe we nu verder gaan na 23 dingen.

In ieder geval heb ik voor mezelf, het afgelopen half jaar, meer de tijd genomen om stil te staan bij web 2.0 cq. bibliotheek 2.0. De cursus was dan ook zeer zeker een verrijking en een goede handreiking om te starten met web 2.0 en social media. Hopenlijk geldt dit voor meer mensen binnen Centre Céramique zodat we op een 'nieuwe' manier kunnen gaan werken. Maar de organisatie dient dit wel te faciliteren, te ondersteunen en er het nut van in te zien. Zodat, als we op het werk zijn ook sociale netwerken kunnen bezoeken en via blogs of Twitter aan anderen kunnen vertellen waar we mee bezig zijn.


Deel|

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Bart, ik was al even niet toegekomen aan de cursusblogs en zie nu dat een aantal mensen hebben afgerond, waaronder jij. Eigenlijk ging er al een beetje vanuit dat jij helemaal niet zou afronden, want jij doet heel veel dingen naast de opdrachten :-)

Hoe dan ook bedankt voor je inzet en je uitgebreide beschouwingen. Prettig om te lezen allemaal en op de een of andere manier heel vertrouwd.

Ik hoop dat de organisatie er inderdaad verder mee gaat. Onnodig te zeggen dat jij daar een uitstekende voortrekkersrol in kan vervullen.

Daarom zeg ik alleen maar: geef 'm van Jetje!