woensdag 29 september 2010

Leestip! Online marketing: strategie en tactiek van Jeroen Bertrams

Tijdens mijn vakantie per trein naar Berlijn en Leipzig het boek 'Online marketing' van Jeroen Bertrams gelezen.

Online marketing is het adverteren en positioneren van producten of diensten met behulp van het internet. Dat kan bijvoorbeeld een digitale advertentiecampagne zijn, maar ook mond-op-mond reclame of gebruik van sites als Facebook en Twitter. Dit boek geeft inzicht in de vele mogelijkheden voor online marketing.

Hoewel Bertrams zich richt op ondernemers denk ik dat veel zaken ook voor bibliotheken (of andere nonprofit instellingen) van belang kunnen zijn. Plat gezegd: Het maakt in principe niets uit of je nu koekjes verkoopt of boeken uitleent. Het is met name geschikt voor de mensen binnen een organisatie die meer willen weten over online marketing alvorens hier iemand voor aan te nemen of dit uit te besteden aan een externe partij. Maar met behulp van dit boek is het ook zeker mogelijk om er zelf mee aan de slag te gaan.

De auteur behandelt het onderwerp zeer volledig. In het eerste deel (hoofdstukken 1 tot en met 5) wordt stilgestaan bij de belangrijkste redenen om (fors) in te zetten op online marketing: consumenten besteden meer tijd op internet, consumenten kopen vaker en meer online, online marketing is beter meetbaar, instellingen kunnen een band aangaan met (potentiële) klanten. In hoofdstuk twee beschrijft Bertram de positie van de online marketingstrategie binnen elk bedrijf. Daarbij speelt de keuze om alle activiteiten zelf uit te voeren of deze (deels) via een bureau in te kopen een rol. In hoofdstuk 3 gaat hij verder in op deze keuze. In hoofdstuk 4 wordt een concreet stappenplan gepresenteerd waarna in hoofdstuk 5 de gouden regels voor online marketing worden beschreven.

In deel twee (hoofdstukken 6 en 7) gaat hij in op de afrekenmodellen en uitingen. Een misschien al wat ver van mijn bed show voor veel bibliotheken. Maar ik kan me toch voorstellen dat we in de toekomst ook daadwerkelijk gaan adverteren op het internet bijvoorbeeld via Hyves of door ergens een banner of tekstlink te plaatsen. Dan is het toch goed om te weten welke afrekenmodellen er allemaal zijn. Deze worden in deel twee uitvoerig beschreven. Daarnaast komt aan de orde hoe men het juiste afrekenmodel moet kiezen en welke soorten uitingen (banners, popup, popunder, billboards, games etc.) men kan inzetten.

Deel drie (hoofdstukken 8 tot en met 25) gaat in op de verschillende vormen van online marketing (SEO, social media marketing, weblog marketing, twitter marketing, e-mail marketing, rss marketing, gadgets, widgets en apps, etc.). De verschillende internetmarketing vormen worden uitvoerig en helder beschreven zodat uiteindelijk een goede keuze gemaakt kan worden welke internet marketingvorm het beste kan helpen om de doelstellingen te bereiken.

Deel vier (hoofdstukken 26 tot en met 28) tenslotte gaat in op wellicht één van de belangrijkste onderdelen van online marketing namelijk het maximaliseren van de conversie op de website. Met andere woorden in welke mate bezoekers op de site overgaan tot de gewenste acties. Meten is hierbij natuurlijk belangrijk. Het eerste hoofdstuk van deel vier gaat hier dan ook over. Daarna volgen tips om conversie te verbeteren. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk over online reputatiemanagement. Daarin wordt beschreven hoe organisaties ervoor kunnen zorgen dat ze de reputatie van de organisatie online hoog kunnen houden. Dit is van belang omdat mensen steeds vaker hun mening op allerlei websites kenbaar maken.

Al met al vond ik het een verhelderende handleiding over online marketing. Bertram hanteert een duidelijke schrijfstijl, waardoor ook mensen die niet zo veel technische kennis hebben met het boek uit de voeten zouden moeten kunnen. Ik ben van mening dat het lezen van dit boek een must is voor degene die in bibliotheken verantwoordelijk zijn voor communicatie en marketing.

Het boek is hier te bestellen maar natuurlijk ook via zoek & boek te leen.

Deel|

2 opmerkingen:

Paul Hassels Monning zei

Mooie leeslijst, hierbij enkele aanvullingen:

- Socialnomics, Erik Qualman
- Marketing 2.0, Bernie Borges met voorwoord van Mike Volpe (HubSpot)
- The new rules of marketing & PR, David Meerman Scott

Bartwatching zei

Bedankt voor de aanvullingen