vrijdag 18 juni 2010

Mijn ervaringen met Instant Messaging

Ik maak al heel wat jaren gebruik van Instant Messaging (IM). Lang geleden, tweede helft van de jaren 90, maakte ik gebruik van ICQ. Volgens mij het eerste Instant Messaging platform dat wereldwijd veel gebruikt werd. Ik had toendertijd dan ook veel virtuele vrienden uit The States, Brazil, Die Schweiz, Россия (Rusland) etc. etc. Ik kan me nog goed het geluidje herinneren wat je hoorde als iemand online kwam. Het klonk ongeveer als het 'oh oh' van de Teletubbies.

Maar ICQ werd steeds minder populair in Nederland en verdrongen door MSN Messenger (nu omgedoopt in Windows Live Messenger). De reden daarvoor is vooral denk ik omdat de ontwikkelingen en mogelijkheden van ICQ achterbleven bij MSN Messenger en Yahoo Messenger zoals bijvoorbeeld de chat combineren met je webcam zodat je elkaar ook kunt zien tijdens het chatten. Veel van mijn chatvrienden bij ICQ stopten ermee of stapten dan ook over op MSN of Yahoo Messenger. Die laatste wordt overigens vooral veel in Oost-Europa gebruikt. Hier in Nederland denken velen dat iedereen via MSN chat, maar dat is dus absoluut niet zo. Vele Oost-Europeanen gebruiken MSN helemaal niet en zitten massaal op Yahoo.

Onlangs kwam ICQ toch weer in het nieuws omdat het voor veel geld verkocht werd aan een Russisch internetbedrijf. Er zijn dus toch nog mensen die in ICQ blijven geloven. Ik heb nog lang gebruikt gemaakt van ICQ al was het maar omdat ik 1 Amerikaanse kennis (Jeff) had die er ook consequent gebruik van bleef maken. De laatste twee jaar heb ik hem en ICQ een beetje links laten liggen. Toen ik zag dat instant messaging onderdeel uitmaakte van 23 dingen werd ik nostalgisch en besloot mijn ICQ weer op te starten. Maar van mijn virtuele vrienden is zelfs Jeff verdwenen. ICQ is volgens mij echt (internet)geschiedenis zoals ook Altavista en Ilse. Ze zijn er nog wel maar door de grote massa vergeten.

Meebo
Tegenwoordig maak ik steeds meer gebruik van Meebo. Meebo is een instant messaging programma wat volledig webbased is. Een typische web 2.0 toepassing dus! Als je een account hebt dan kun je op elke computer (of je smartphone zoals de iPhone) met een internetverbinding chatten. Een ander voordeel van Meebo is dat je je accounts bij Yahoo Messenger, Windows Live Messenger, ICQ of een andere instant messenger die je gebruikt kunt koppelen aan je Meebo account. Dat betekent dat je virtuele vrienden die nu over verschillende IM's staan verspreid mooi bij elkaar staan. Klinkt dat te cryptisch? Bekijk dan eens het filmpje hieronder. Ik heb ook op mijn blog en op mijn homepage een chatvenster van Meebo geplaatst. Als ik inlog bij Meebo dan zie je dat dus op mijn blog / site en kun je ook met me chatten zonder dat je zelf bent aangemeld bij een instant messaging programma.






Chatten met Centre Ceramique?
Meebo wordt ook door bibliotheken gebruikt. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van de bibliotheek van het Vredespaleis. Ook dichter bij huis, de universiteitsbibliotheek van Maastricht, chat met zijn gebruikers en maakt hierbij gebruik van Meebo. Bij de universiteit is het overigens een test. Ik ben benieuwd naar de uitslag, daar ga ik toch eens naar informeren. Meebo wordt ook geëvalueerd in het Rapport IM in al@din van Rob Coers en er zitten ook wel wat negatieve punten aan. Maar ieder nadeel heeft ook zijn voordeel ;-)


Indien we besluiten om als Centre Ceramique te gaan chatten met onze klanten dan betekent het in mijn ogen wel dat we op zijn minst tijdens onze openingstijden beschikbaar moeten zijn. 1 uurtje chatten per dag heeft in mijn ogen weinig zin. Je bent ook niet 1 uur per dag telefonisch bereikbaar. Verder zullen de medewerkers die de chat bemannen voldoende op de hoogte moeten zijn van sms -en chattaal en smiley's. Zie ook bijlage 2: het competentieprofiel van het hierboven genoemde rapport van Rob Coers. 



Ik heb totaal geen idee of klanten staan te springen om te chatten met de bibliotheek. Zijn er cijfers bekend van de  Al@dinchat en kun je dit door rekenen naar een individuele bibliotheek? Wellicht dat de drempel via (anonieme) chat kleiner is om een vraag te stellen dan via de telefoon of aan de balie. Van de andere kant zou dit ook kunnen uitnodigen tot niet serieuze en baldadig chats. En wat is de beste keuze qua personeel, iemand van de Klantenservice of een inlichtingenmedewerker? Maar goed je kunt het als organisatie altijd eens een half jaar proberen en tussentijds zaken bijstellen of er toch maar mee stoppen. Wat mij betreft het experiment waard.

9 opmerkingen:

23 Dingen zei

Mooi verhaal Bart. En ook ik ben een oud ICQ gebruiker. Dat 'uh oh' geluidje was inderdaad zo herkenbaar en je veerde elke keer op als je niet aan de pc zat. Ik weet zeker dat jij je nummer ook nog kent (ik: 387518). Dat ICQ is verkocht wist ik eigenlijk niet. Misschien interessant vanwege de vele friendrequests van Russische dames, die er op een bepaald moment steeds meer kwamen.
Ken je dit artikel van me (nog)?

Van al@din chat zijn zeker stats bewaard. M.i. waren er zoveel vragen, dat de bemensing daarbij achterop liep. Erg jammer. Ik ben wel benieuwd wat je collega's vinden van een Maastrichtse chatdienst!

Anoniem zei

Alweer een duidelijk verhaal Bart!
Het is zeker de moeite waard om het eens uit te proberen in het CC.
Alleen denk ik dat dit de taak is van een inlichtingenmedewerker.
Ik ben benieuwd wat andere collega's zullen zeggen!
Groetjes, Marjon

Cowboyhenk zei

In het Centre Ceramique is door het managementteam gekozen om meer te investeren in de backoffice en minder in de Frontoffice.
Nu lijkt mij chat een duidelijk frontoffice gebeuren aangezien je een direct contact met de klant hebt.
Er zullen mensen tijdens openingstijden ingeroosterd moeten worden, anders is het wel erg storend als je door de chat in je backoffice taken wordt gestoord.

Dus het maakt niet veel uit wat wij ervan vinden, er moet worden bezuinigd en de keuze is gevallen op minder inzet in de Frontoffice.

Losstaand van het bezuinigingsgebeuren weet ik niet of chat interessant is voor de bieb.
Het zou best weleens kunnen maar ik zie nog niet direct het grote voordeel.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik er tegen ben, we zullen nieuwe wegen moeten inslaan om de bieb interessant te houden.
Het gaat tenslotte om ons werk.

marise zei

Inhoudelijk verhaal Bart, zijn er ook al andere plusbibliotheken die chatten en wat zijn hun ervaringen? ik heb ook het competentieprofiel voor de chattende medewerker gelezen. Daarbij krijg je wel een beetje het gevoel dat de ""ouderen"" onder ons deze dienstverlening niet meer onder de knie kunnen krijgen zij behoren immers niet tot de chatgeneratie. Maar daarom doen we toch juist deze cursus om ook de jongere generatie van informatie te kunnen voorzien en wel op hun manier.

Bartwatching zei

@23dingen
Jazeker mijn nummer is 61584993. Dat artikel kan ik me nog wel herinneren. Ik werkt toen bij de OB Heerlen en ik heb toen met een collega wel overwogen om icq in te zetten maar het is er niet van gekomen :-(
Als idd de reden is dat al@din chat is moeten stoppen omdat de mensen overstelpt werden met vragen dan is dat wel heel jammer en een gemiste kans. Ook enig idee welke type vragen men kreeg?

@Marjon
Qua inzet ligt het er natuurlijk maar aan welke vragen je krijgt. Zijn het meer inlichtingenvragen of meer huishoudelijke vragen. Kun je natuurlijk ook sturen op de site.

@cowboyhenk
Zit jij tegenwoordig ook al in het managementteam? :-) Ik ben het helemaal met je eens dat het bij de frontoffice thuishoort en dat je er iemand voor moet vrijmaken. Het mag natuurlijk niet gebeuren dat iemand je via de chatroom benadert en dat je dan andere dingen aan het doen bent. idd nieuwe wegen, je kunt het altijd eens voor een half jaar proberen, bevalt het niet of te weinig animo dan hef je de chat gewoon weer op.

@marise
Volgens mij doen andere Plusbibliotheken niet aan chatten (maar ook nooit echt onderzocht). W.b.t. de ouderen. Volgens mij hoort niemand in onze bibliotheek nog tot de echte chatgeneratie :-)

23 Dingen zei

@ Bart, ik heb destijds, tijdens de pilot, wel een overzichtje gemaakt met enkele honderden vragen. Het zit echter ergens op een externe harddisk. De VOB moet ze ook nog wel hebben... degene die er nu over gaat (althans de doorstart van al@din) is Bertil Voogd.

Cowboyhenk zei

@Bart
Ik zit uiteraard niet in het managementteam, maar via ons Hoofd bibliotheek heb ik vernomen dat er inderdaad op de Frontoffice moet worden bezuinigd.
Vandaar dat wij op dinsdag en donderdag van 10.30 - 19.00 uur maar met 2 diensten moesten gaan werken i.p.v. 3

Julia zei

Bart, verschillende al@din- chatstatistieken kun je terug vinden in het eKic onder Digitale diensten en/of al@din. Het is inderdaad zo dat er meer chataanvragen dan beantwoordingen waren. Of dat de reden is dat de chat gestopt is weet ik niet. Ik heb ongeveer een jaar meegedaan aan de al@din chat. Mijn rooster was op woensdag tussen 12 en 2 en de drukte was dan groot: veel scholieren die hulp bij een vraag voor school nodig hadden en die erg snel geholpen moesten worden. Vaak omslachtige vragen die je niet in de tijd van een chat kon beantwoorden en als je dan verwees naar het 'gewone' al@din was de reactie soms vervelend. Natuurlijk waren er ook de grappenmakers, maar die kon je, bij herhaling, eventueel als ongewenst aanmerken.
Als er genoeg personen voor vrij te maken zijn zou ik een proef zeker aanbevelen.

Bartwatching zei

@Julia

Dank je wel Julia voor je reactie.