dinsdag 29 juni 2010

Mijn ervaringen met Google Maps en streetview

Ik moet vaker voor mijn werk in een vreemde stad zijn. Verder is mijn grootste hobby reizen. Dan is het een hele uitdaging om snel inzicht te krijgen waar ik mij precies bevind en hoe ik moet lopen om op de plaats van bestemming te komen. Google Maps heeft mij al vaker uit de brand geholpen. Vroeger bereidde ik me voor en maakte een print van de kaart en de routebeschrijving. Tegenwoordig vertrouw ik op mijn iPhone. Zolang ik een internetverbinding heb en mijn batterij niet leeg is is er niets aan de hand :-). Via mij iPhone kan ik zelfs meteen checken wat mijn precieze locatie is. Handig!

Ook op een vaste computer is dit mogelijk als je de browsers Firefox of Chrome gebruikt. Links boven zie je dan een bolletje staan. Als je daar op klikt dan gaat Google Maps op zoek naar je locatie. Meestal werkt dat feilloos. Er wordt wel eerst om toestemming gevraagd. Reuze handig als je op een onbekende plek bent.

Google City Tours
Regelmatig maak ik een citytrip. Om dan maar een beetje verloren rond te lopen vind ik zonde van mijn tijd. Verder ben ik bang om bezienswaardigheden te missen. Natuurlijk kun je een reisgidsje met wandelingen kopen of langslopen bij de plaatselijke VVV. Maar Google City Tours kan ook uitkomst bieden. Type een startbestemming in, bijvoorbeeld Maastricht en je krijgt één of meerdere stadswandelingen op je scherm. Je kunt bepaalde bezienswaardigheden verwijderen en zo je eigen wandeling samenstelling. Ook houdt City Tours rekening met hoeveel tijd je nodig hebt om een bepaalde bezienswaardigheid te bekijken, je krijgt foto's te zien en eventueel een url.

Nieuw!
Bij Google Maps zie je rechtsboven Nieuw! staan. Indien je daar op klikt zijn een aantal nieuwe functies van Google Maps in te schakelen zoals bijvoorbeeld 'slepen en zoomen' of 'wat is hier dichtbij?'

Google Maps en Centre Céramique?
Uiteraard is Google Maps ook te gebruiken voor een bibliotheek. Allereerst natuurlijk tijdens het inlichtingenwerk. Ik heb toch al een aantal keren mensen geholpen die op zoek waren naar een gedetailleerde kaart van een bepaalde plek. In de collectie was niet altijd wat te vinden of van onvoldoende kwaliteit.  Google Maps bracht dan uitkomst. Laatst heb ik ook nog tijdens mijn dagelijkse fietstochtje van Centre Céramique naar huis een wielrenner kunnen helpen die de weg kwijt was. Via Google Maps op mijn iPhone kon ik hem haarfijn uitleggen hoe hij moest rijden.

Daarnaast kan Google Maps gebruikt worden voor onze site om de mensen de weg te wijzen naar onze centrale vestiging en onze twee filialen. Mijn collega Wilmie gaf op haar blog daar al voorbeelden van. Tegenwoordig zie je steeds meer instanties die Google Maps gebruiken op hun site in plaats van een knullig kaartje. Het voordeel is dat mensen meteen zelf hun eigen locatie kunnen invoeren en dan een routebeschrijving krijgen en door streetview zelfs een foto van het gebouw krijgen. Het wordt dus tijd dat we dit ook gaan toepassen op onze site.

Centre Céramique is echter meer dan alleen een bibliotheek. Regelmatig organiseren onze vakreferenten zoals Wim Dijkman en Emile Ramakers (historische) stadswandelingen. Deze wandelingen zouden we ook op onze site kunnen plaatsen zodat mensen die op dat moment niet in de gelegenheid waren om de wandeling te volgen deze online of op een later tijdstip alsnog de wandeling kunnen maken. Als voorbeeld heb ik een Architectuur wandeling over het Céramiqueterrein met behulp van Google Maps gemaakt. Bij de plaatsmarkeringen (blauwe druppels met de zwarte punt) kun je extra informatie kwijt en bijvoorbeeld ook een link naar je catalogus maken als je in je collectie meer materialen hebt over een bepaald gebouw of monument. Overigens heb ik gebruik gemaakt van de site wandelingeninmaastricht.nl, ere wie ere toekomt.


Architectuur wandeling Céramique weergeven op een grotere kaart

Een ander voorbeeld zou kunnen zijn om de route van de voorleeskaravaan via Google Maps op onze site te plaatsen aangevuld met de locaties en tijdstippen waar voorgelezen wordt. Al met al mogelijkheden genoeg.


1 opmerking:

Unknown zei

Leuk dat je er alvast een paar mogelijkheden hebt uitgepikt. In de praktijk zie je dat maps nog maar heel beperkt ingezet wordt. Waarom is me een raadsel....