maandag 10 september 2012

Mijn ervaring met tutorials maken

Deel|


Al enige tijd speelde ik met de gedachte om instructievideo's te maken voor het thuisgebruik van onze databanken. Ik heb ook wat gesurfd op internet en kon niet echt een goede video vinden op dit gebied. Sterker nog ik kon er eigenlijk helemaal geen vinden (of heb ik nou niet goed gezocht). Tenminste niet wat ik wilde tonen. Wel was ik jaloers op sommige universiteitsbibliotheek die mooie tutorials maken.

Dus dan maar zelf aan de slag. Eerst een programma gezocht en ik kwam al snel op Camstudio wat hier te downloaden is
 en Camtasia. Dit laatste programma is een betaalde versie maar biedt de mogelijkheid om het 30 dagen te mogen uitproberen. Daarom dan toch maar als eerste aan de slag gegaan met Camtasia.

Ondanks dat er met Camtasia veel mogelijk is werkt het gelukkig vrij intuïtief. Je kunt, doormiddel van een plugin, ook heel gemakkelijk filmpjes maken van een powerpoint presentatie.

Ondertitelen
Omdat ik een slechte microfoon heb en ik mijn stem ook niet echt geweldig vind besloot ik om de video's te ondertitelen. Een goede tip voor het ondertitelen van YouTube filmpjes vond ik op Frankwatching. Waar Pelpina Trip leuke en informatieve video's maakt over allerlei ontwikkelingen op het internet en hoe je daar als organisatie op kunt inspelen. Letterlijk schreef zij:

YouTube video’s makkelijk en snel ondertitelen
Het ondertitelen van je video’s is goed voor SEO: search engine optimization. Omdat zoekmachines je video’s niet kunnen ‘lezen,’ helpt het als je ondertiteling plaatst, zodat Google, Yahoo en Bing de tekst van je ondertitels kunnen lezen. Het ondertitelen van video’s was een paar jaar geleden ontzettend veel werk, omdat je alle time-codes zelf moest invoeren. Gelukkig gaat het tegenwoordig allemaal best snel.

Wij gebruiken CaptionTube.Appspot.com. Als je deze website linkt aan je YouTube-account, kun je in principe gewoon meetypen met de video. Als je een vast script hebt is het al helemaal makkelijk: dan kun je gewoon knippen en plakken op de juiste time-codes. Zodra je klaar bent, zet CaptionTube je ondertiteling automatisch op jouw YouTube-video. Je kunt de ondertiteling aan- of uitzetten door op ‘captions’ (cc) te klikken onder je YouTube-video.
CaptionTube dan ook maar eens uitgeprobeerd en het werkt inderdaad heel gemakkelijk. Het duurde overigens enige tijd voordat de ondertitelingen live stonden. Het maken van deze filmpjes was in ieder geval een leuke ervaring en smaakt naar meer. Met het eerste resultaat ben ik best tevreden al kan het natuurlijk altijd beter en zal ik wel genoeg beginnersfouten gemaakt hebben. Binnenkort maar weer eens een filmpje maken bijvoorbeeld over onze BICATwise catalogus en dan met name de mogelijkheden van MIJN MENU.

Ik ben benieuwd of anderen ook dit soort filmpjes maken en welke software gebruiken jullie dan?

Oh ja de filmpjes staan op centreceramique.nl en op mijn eigen (zwaar verwaarloosd) YouTube kanaal.

Geen opmerkingen: